Calidoscopi femení

Dones, objecte i atracció en l’obra
d’Anglada-Camarasa

Utilitzeu les tecles W, A, S i D per desplaçar-vos per la sala.
Utilitzeu el botó esquerre del ratolí per canviar el punt de vista.
Utilitzeu el botó central del ratolí per ampliar la informació de cada obra.

Hermen Anglada-Camarasa

(Barcelona, 1871 – Port de Pollença, 1959)

Autor desconegut. Fotografia d’Hermen
Anglada-Camarasa, c. 1917. Arxiu família
Anglada-Camarasa, Port de Pollença.

És considerat el pintor català amb més projecció internacional d’entre els pintors anteriors a les avantguardes. Integrant de la segona generació modernista a Catalunya i representant destacat del postimpressionime, va assistir a classes amb els mestres Modest Urgell i Tomàs Moragas per, l’any 1894, traslladar-se a París i prosseguir la seva formació. A la capital francesa es va sentir fascinat per la innovadora llum elèctrica i la dona parisenca, motiu pel qual va començar a retratar escenes de la vida nocturna del París mundà i elegant, centrant-se en el retrat de la prostitució de luxe. Va fer una segona estada a la ciutat el 1897, aquest cop ininterrompuda fins al 1914. La Gran Guerra va propiciar que es traslladés a Port de Pollença, a Mallorca, on residiria, amb algunes interrupcions, fins al final de la seva vida.

Anglada és conegut com a paisatgista, però sobretot per les seves representacions de dones que va realitzar principalment durant els anys que va residir a París: des de cortesanes parisenques, passant per gitanes, folklòriques espanyoles (valencianes, andaluses i madrilenyes), fins a retrats de madames i aristòcrates. Es tracta de figures de la feminitat que prenen formes, característiques i noms diferents, i que esdevenen el reflex d’unes ideologies i creences pròpies d’una societat patriarcal que emfasitza les diferències entre gèneres, classes socials i grups ètnics. Uns privilegis socials que afavorien l’home blanc de classe benestant i que el van portar a liderar el món de l’art, convertint la dona en un mer objecte de representació i silenciant la creació d’algunes artistes que volien fer-se un lloc en aquesta professió.

Visita l’exposició virtual

Utilitzeu les tecles W, A, S i D per desplaçar-vos per la sala.
Utilitzeu el botó esquerre del ratolí per canviar el punt de vista.
Utilitzeu el botó central del ratolí per ampliar la informació de cada obra.

Àmbit 1
Les primeres dones

Àmbit 2
La cortesana parisenca

Àmbit 3
La gitana

Àmbit 4
La folklòrica espanyola

Àmbit 5
Retrats

Calidoscopi femení

Dones, objecte i atracció en l’obra d’Anglada-Camarasa

Exposició virtual

Museu d’Art de Girona

Organització i producció:
Museu d’Art de Girona
(Agència Catalana del Patrimoni Cultural)
Direcció:
Carme Clusellas
Comissariat:
Cristina Ribot
Comissariat Any Anglada Camarasa:
Francesc Fontbona
Bernat Puigdollers
Coordinació:
Aurèlia Carbonell
Cristina Ribot
Disseny gràfic i expositiu:
aeiou – estudi creatiu
3D i disseny de nivell:
groc studio
Maquetació web:
Joan López – Foster the market

Fotografies:
Archivo Fotográfico Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Ars Casacuberta Marsans, Barcelona
Arxiu família Anglada-Camarasa, Port de Pollença
Arxiu familiar Llort
Arxiu Municipal de Pollença
Banc d’Imatges VEGAP
Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Vilanova i la Geltrú
Biblioteca Nacional de España
Bibliothèque nationale de France
Col·lecció Anglada Camarasa. Fundació «la Caixa»
Colección Carmen Thyssen-Bornemisza
Colección de Arte ABANCA
Look and Learn
Museo de Bellas Artes de Asturias. Col. Pedro Masaveu
Museo de Bellas Artes de Bilbao
Museo Gauchesco Ricardo Güiraldes, San Antonio de Areco, Argentina
Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, Argentina
Museu de Montserrat
Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona (2022)
The Print Collector / Heritage Images / Alamy
Wikimedia Commons
815 Gallery, Kansas City
© Anglada Camarasa, VEGAP, Girona, 2022
© Bilboko Arte Ederren Museoa-Museo de Bellas Artes de Bilbao
© Christie’s Images / Bridgeman Images

Assessorament lingüístic i traduccions:
Incyta – Serveis Lingüístics
Premsa i comunicació:
Àngels Miralles. Tramoia Produccions Culturals
Agraïments:
Joan Toni Alemany, Beatriz Anglada-Camarasa, Nimfa Bisbe, Sílvia Borau, Dora Brucas, Marta Calvo, Fernando Casacuberta, Diego Cascón, Pilar Cuerva, Francesc Fontbona, Ana Gallego, Nadia Hernández, Paula Lafuente, Gemma López, Adriana Marin, Jozef Marlow, Miquel Marzal, Montse Mur, Montse Palomar (Diputació de Barcelona), Mar Pérez, Gabriel Pinós (Galeria Gothsland), Silvia Pizarro, Bernat Puigdollers, Jordi Pujol, María Rivas, Sandra Rosas, Mireia Rosich, Esteve Serra, Alicia Serrano, Concepción Suárez i Cristina Vila.

Direcció:
Carme Clusellas
Equip tècnic:
Elena Boix
Aurèlia Carbonell
Carme Martinell
Antoni Monturiol
Administració:
Adriana Cle
Dori Mesa
Manteniment:
Josep Clusells
Servei d’atenció al públic:
Teresa Herms
Pilar Ramírez
Pere Romans
Íngrid Salvi
Comunicació:
Àngels Miralles. Tramoia Produccions Culturals
Activitats i educació:
Marta Grassot i Anna Llosas. Puntdefuga, gestió cultural

Anar a la part superior de la pàgina Anar a la part superior de la pàgina
Anar a la pàgina de venda d'entrades Anar a la pàgina de venda d'entrades Entrades Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Newsletter Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Contacte

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.