Les primeres
dones

Els anys de formació artística catalana d’Hermen Anglada-Camarasa, compresos entre el 1886 i el 1894, transcorren entre tres geografies diferents: Barcelona, Arbúcies i Vilanova i la Geltrú. Si bé a la capital catalana, lloc de la residència familiar, el jove assistia a classes particulars als tallers dels reconeguts mestres Modest Urgell i Tomàs Moragas; a Arbúcies, on feia estades des del 1888, es va dedicar a recórrer els boscos del Montseny amb una colla d’amics per traslladar-ne els paisatges a llenços i vendre’ls a la burgesia barcelonina. D’altra banda, a Vilanova hi acudia pel reclam que generava el primer museu creat ex professo a Catalunya, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, així com la recentment estrenada Escola d’Arts i Oficis on el mateix Tomàs Moragas exercia de professor. En aquest context, Anglada va realitzar alguna obra de temàtica femenina, en sintonia amb l’academicisme i el costumisme del moment i que, en alguns casos, reflecteix la influència del mestre Moragas pel gust per l’orientalisme i l’altra dona.

La mestissa (còpia de Juan Luna y Novicio)

Hermen Anglada-Camarasa
1890
Oli sobre tela
110 x 74 cm
Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Vilanova i la Geltrú

L’any 1890 Anglada va presentar, en una sala del local de la fusteria Bertrán de Vilanova i la Geltrú, una petita mostra individual on, com a peça principal, va exhibir una còpia de La mestissa del pintor Juan Luna y Novicio. L’any 1887, sota l’impuls de Víctor Balaguer, aleshores ministre espanyol, Luna y Novicio va rebre a Madrid el diploma d’honor de l’Exposició de les Illes Filipines, un fet que motivaria que el filipí donés el quadre a la Biblioteca Museu Balaguer i s’inscrivís el seu nom a la làpida d’honor de la façana de l’edifici.

Hermen Anglada no va copiar aquest quadre per atzar. Aquest retrat d’una jove mestissa que s’arregla els cabells al seu tocador, abillada amb indumentàries típiques filipines, és un exercici acadèmic que hauria fet quan era alumne a l’Escola d’Arts i Oficis de Vilanova, d’on aleshores Tomàs Moragas era professor i director. Sens dubte, és una obra que revela una iconografia de la dona que estava a l’ordre del dia i en la qual es fa palesa la fascinació per a aquella altra dona, la no occidental, exòtica i sensual i, alhora, fetitxe del voyeur que irromp en la intimitat de la toilette.

La mestissa

Juan Luna y Novicio
1887
Oli sobre tela
111,8 x 75,2 cm
Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Vilanova i la Geltrú

Autor desconegut. Vista general de la Pinacoteca vilanovina entre finals del segle XIX i principis del segle XX. Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Vilanova i la Geltrú. Just a l’esquerra del gran quadre Dos de maig (1884), de Joaquim Sorolla, s’observa La mestissa de Luna y Novicio. És precisament en aquest espai on el jove Anglada va dur a terme la còpia del quadre.

1.3.-anglada-al-jardi-finca-el-roquer-1893

Autor desconegut. Retrat d’Hermen
Anglada-Camarasa a la finca El Roquer
d’Arbúcies, c. 1893. Arxiu familiar Llort.

Anar a la part superior de la pàgina Anar a la part superior de la pàgina
Anar a la pàgina de venda d'entrades Anar a la pàgina de venda d'entrades Entrades Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Newsletter Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Contacte

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.