Inaugurada l’exposició “TOCA TOCAR. Dibuixos des de la ceguesa”

El Museu d’Art de Girona presenta l’exposició TOCA TOCAR. Dibuixos des de la ceguesa, una mostra accessible en la qual els invidents son els protagonistes

Girona, 15 de juny de 2019

• La mostra posa en valor la capacitat creativa de les persones amb ceguesa, pretén sensibilitzar als visitants i alhora reflexionar sobre com es poden fer exposicions inclusives i accessibles.
  • L’exposició, que ha rebut el suport de l’ONCE Girona, és el resultat d’un taller de dibuix per a invidents a partir de petits objectes de la vida quotidiana
  • El projecte de taller, exposició i catàleg neix de la proposta de Genis Ibanco, com a resultat del treball de final d’estudis de grau en Disseny Gràfic a l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques d’Olot

Toca Tocar. Una exposició sobre dibuix de i per a invidents

Si el disseny gràfic es basa en conceptes visuals, com podem dissenyar per a persones que no hi poden veure?. Aquesta pregunta va ser l’inici del projecte de Genís Ibanco presentat com a treball final dels estudis de grau en Disseny Gràfic (ESDAP, Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Olot). Un treball que ha estat recentment reconegut amb un accèssit en els Premis Gaudeamus del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic i ha estat seleccionat per als premis Laus de l’ADG-FAD.

Ibanco hi reflexionava sobre com el disseny gràfic podia arribar a les persones amb ceguesa i formulava la possibilitat de realitzar un curs de dibuix per a invidents i posteriorment presentar-ne els resultats al Museu d’Art de Girona.

La proposta, plantejada al Museu, va resultar atractiva i coincident amb la voluntat de la institució de fer de l’accessibilitat un valor fonamental i una pràctica habitual.

L’experiència, conduïda pel propi Genís Ibanco, es va iniciar amb un taller de dibuix adaptat a invidents, coorganitzat per l’ONCE Girona i el Museu d’Art, el qual, a partir del dibuix de petits objectes de la vida quotidiana, tenia per objectiu posar en valor per aquest col·lectiu la importància de la línia i el traç, més enllà de l’estètica, com a mitjà d’exploració del món més immediat.

En el taller hi van participar set persones: en David Abad, invident des del naixement, en Joan Claret, invident des dels 23 anys, la Lucía Durán, invident des dels 47 anys, l’Isaac Padrós, invident des dels 35 anys, en Fran Rodríguez, invident des dels 7 anys, en Josep Ruiz, invident des dels 40 anys i en Jordi Salido invident des dels 35 anys.

El resultat del taller és el que recull la mostra, en la qual s’exposen una selecció dels dibuixos, que també es recullen en un catàleg a manera de llibre d’artista. Uns dibuixos que son el testimoni de la capacitat expressiva dels seus autors, però també d‘una experiència enriquidora i socialitzadora que ara es vol compartir.

D’altra banda, el disseny i presentació museogràfica de l’exposició ha esdevingut també un exercici d’aprenentatge mutu, entre els participants del curs, els dissenyadors i el mateix Museu d’Art, per conceptualitzar una exposició totalment accessible per a invidents, en la qual ells son els protagonistes i que, a més, posa en situació similar als visitants de la mostra, que poden assajar el dibuix a ulls clucs, o recórrer l’exposició a cegues.

Una exposició singular en la qual s’ha buscat assolir el màxim d’accessibilitat per a invidents, però també sensibilitzar els visitants i reflexionar sobre com hem de fer, des del museus, exposicions inclusives i accessibles.

La inauguració de la mostra,va tenir lloc el passat dissabte 15 de juny, a les 12 del migdia, i va comptar amb l’assistència de la directora dels serveis territorials de Cultura a Girona, Carme Renedo, del director de ONCE Girona, Fran Rodríguez; el comissari de l’exposició, Genís Ibanco, i de d’alguns dels participants en el taller de dibuix i protagonistes de l’exposició: Jordi Salido i Joan Claret.

Dossier de premsa