El Museu d’Art de Girona presenta nous recursos per a conèixer i interpretar la història de l’antic Palau Episcopal de Girona

Girona, 11 de febrer de 2023

___________

Nota de premsa

El dissabte 11 de febrer el Museu d’Art proposa una matinal per a submergir-se en la història d’aquest edifici monumental de Girona.

• Les activitats han començat a les 11.30h amb la presentació del llibre “Els escuts del Palau Episcopal. Guia per a la seva identificació heràldica”, a cura de Miquel Àngel Fumanal i Pere Francesc Puigderrajols.
  • Seguidament s’han presentat els resultats de les digitalitzacions en 3D de tres espais singulars de l’edifici: el pati d’entrada, el saló del tron i la presó, realitzades dins programa Giravolt de Patrimoni Cultural.
  • L’acte conclou amb un recorregut comentat pels espais mes destacats de l’antic Palau, a cura de Miquel Àngel Fumanal.

El Museu d’Art de Girona proposa un tast dels recorreguts físics i visuals que està preparant pel que havia estat el Palau Episcopal, actual seu del Museu.

De fet, ja fa temps que treballa en destriar la història i especialment la transformació arqueològica i arquitectònica d’aquest notable edifici de Girona. L’estudi científic està essent conduït per l’Institut de recerca Històrica de la Universitat de Girona, liderat per Jordi Sagrera i Josep Ma. Nolla i amb la participació de Miquel Àngel Fumanal. Els resultats d’aquests treballs, encara en curs, s’espera que vegin la llum a finals d’any any 2023 o a primers de l’any vinent. Entre tant, i en paral·lel, des del Museu s’estan impulsant altres accions complementaris que ajuden a posar llum a la història del que ja podem afirmar que és un dels complex palatins més complerts i ben conservats des dels segle XII a Catalunya.

Una d’aquesta actuacions va ser l’encàrrec d’estudiar els diferents escuts i testimonis cronològics inscrits en llindes, finestres i murs de l’antic Palau. La feina va ser confiada l’historiador de l’art Miquel Àngel Fumanal, qui, acompanyat pel dibuixant i heraldista Pere Francesc Puigderrajols van anar desxifrant i posant color als diferents escuts i pedres amb història. El treball d’ambos veu ara la llum una publicació que es presentarà aquest dissabte: una guia per itinerar i alhora desxifrar els diferents testimonis heràldics visibles avui.

La publicació “Els escuts del Palau Episcopal de Girona. Guia per a la seva identificació heràldica” és un recopilatori, a manera de fitxes guia, per cadascun dels diferents emblemes i escuts. En total 78 elements – 74 escuts episcopals, 3 reials i un canonical – escampats per tot el recinte i que corresponen als dels reis catalans i als 15 escuts nobiliaris dels diferents bisbes de la diòcesi gironina, des dels d’Andreu Bertran ( 1419-1429), al segle XV i fins els mes recents de Josep Cartaña (1934-1963) ja en ple segle XX. Cadascun d’ells esdevenen un testimoni guia de les diferents etapes constructives del complex i per tant un testimoniatge únic a sumar a les dades documentals i d’arxiu o als estudis arqueo-arquitectònic. La publicació a més els identifica amb imatge de cadascuns d’ells, dibuix de l’ heràldica, ubicació en l’espai del palau i un text que aporta informació biogràfica de cadascun dels bisbes, del seu episcopat, una descripció de la seva heràldica i un breu resum del que van suposar les reformes i transformacions al palau impulsades i realitzades durant el seu mandat. La publicació, profusament il·lustrada, incorpora a més un interessant glossari heràldic i una notable bibliografia, per a apropar aquesta ciència i art de l’heràldica als més profans.

Una altra de les actuacions que s’han presentat son els resultats finals de escanejar amb 3D els espais més singulars i notables del Palau: el pati d’entrada, un espai en el qual ja s’intueix la història arquitectònica del conjunt i on s’ hi poden veure fins a 7 elements heràldics, el saló del tron, l’espai central i mes noble de tot el complex, i l’antiga presó, un espais amagat i poc accessible que es conserva sense pràcticament intervencions contemporànies. Es precisament sobre aquest espais que es podrà veure una proposta de recreació virtual, a cura d’Isidro Ot, que prefigura el que es vol continuar treballant en els propers anys: la possibilitat d’oferir una visita guiada en realitat augmentada que permeti fer un veritable viatge en el temps.

Aquesta proposta s’inscriu dins el programa Giravolt de digitalització 3D del patrimoni cultural català. Una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General del Patrimoni Cultural i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural. Giravolt aprofita les noves tècniques com la fotogrametria, que permet obtenir models 3D d’objectes de manera molt més assequible, i als avenços tecnològiques dels laserscan que han fet créixer la seva utilització en arquitectura i arqueologia per a difondre de manera atractiva i singular el patrimoni cultural, els objectes però també els edificis i monuments i esdevé una base fonamental per a la recreació, reinterpretació i difusió del passat.

Tots els que s’hagin acostat aquest dissabte al Museu d’Art de Girona n’han pogut tenir un petit tast i veure les múltiples possibilitats. I també gaudir d’un itinerari comentat, de la mà de Miquel Àngel Fumanal, identificant blasons, escuts i els espais més singulars de l’antic palau.

Aquesta és una activitat co-produïda amb GIRAVOLT