La pintura gironina del segle XVI està representada en bona part per artistes estrangers que incorporaven elements renaixentistes al gòtic flamenc. Un clar exemple d’aquest fet el trobem en el retaule de Sant Feliu de Girona, iniciat l’any 1504 i acabat el 1520. Van participar en la seva elaboració pintors com Perris de Fontaines (procedent França) i Joan de Borgonya (originari d’Alemanya), que van aportar noves formes de representació, pròpies dels corrents més avançats del moment. Altres exemples d’aquesta tendència són el Retaule de la Verge amb el nen i un àngel atribuït al pintor d’origen flamenc Jan Massys, o la Taula de Santa Úrsula del ja esmentat Joan de Borgonya.
Per la seva banda, les estampes i els gravats van ajudar a difondre nous models de representació que aviat es van plasmar en la pintura catalana. Sota la influència d’aquestes noves formes es forja l’art de Pere Mates, pintor procedent de Girona i un dels més importants i prolífics de la seva època, del qual s’exposen diversos retaules provinents majoritàriament d’esglésies parroquials de la diòcesi, en el que és el conjunt més important de l’autor conservat a Catalunya. A part del fons pictòric destaquen altres elements, principalment escultòrics, com un Exvot de Carles V, obra exquisida de tècnica mixta, combinant la talla de la fusta i l’orfebreria.