Darrers dies per visitar l’exposició “Palau Ferré d’un sol traç”

Dimecres 5 de gener de 2022

Darrers dies per visitar l’exposició més creativa de l’Any Palau Ferré al Museu d’Art de Girona. Així, el 9 de gener clou “Palau Ferré, d’un sol traç”, l’exposició que redescobreix els dibuixos d’un sol traç que ideava el pintor, escultor i ceramista Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000), de qui se celebra el centenari del seu naixement amb una commemoració oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per la directora del Museu d’Art de Girona, Carme Clusellas, els visitants de la mostra s’endinsaran “en uns dibuixos que defugen omplir la totalitat del paper i se simplifiquen en línies de colors entrellaçades, en un exercici reduccionista de la forma a favor del concepte, a partir de l’obra Unitat (1977), l’única de l’artista que conservem al Museu d’Art de Girona”

L’Exposició

“Palau Ferré, d’un sol traç”, és una exposició panoràmica que aproxima al visitant a la faceta de dibuixant del pintor Palau Ferré. Així, si els paisatges primaverals i les natures estàtiques van ser algunes de les temàtiques més característiques del pintor, en aquesta ocasió l’exposició se centra en la seva passió pel dibuix.

De la il·lustració al traç únic

A la dècada dels vuitanta i a la dels noranta, Palau Ferré va anar simplificant progressivament les línies del seus dibuixos, fins a crear-los d’un sol traç. Aquest era un divertimento del pintor, que exemplificava el domini tècnic i la inspiració de Maties Palau Ferré. Com es pot veure a l’exposició, aviat, aquests dibuixos d’un sol traç també van omplir-se d’intensos colors, on hi destaca, sovint, la força dels vermells. Així, les seves lluminoses tintes xineses tenen com a base, de vegades, el dibuix sintètic que el caracteritza.

Les temàtiques de l’exposició

A l’exposició es poden contemplar obres de les diverses temàtiques de Palau Ferré. Així hi troben, entre d’altres, minotaures mitològics provinents de la cultura grecollatina, figures femenines d’ulls ametllats en simbiosi amb la natura i el coneixement, amb llibres o elements florals, parelles plenes d’amor, ballarins o la representació col·lectiva d’una humanitat que l’artista volia contribuir a transformar.

El compromís social

També un dels apartats de l’exposició se centra en la funció social del seu art. Fruit de la seva pròpia experiència personal, Palau Ferré es va vincular amb projectes socials i culturals tot il·lustrant campanyes de diverses entitats i ONG.

D’aquesta manera, fins el 9 de gener de 2022, pintures, litografies, cartells, referències bibliogràfiques i d’hemeroteca i clips audiovisuals ens ofereixen l’oportunitat de conèixer els dibuixos d’un sol traç de Palau Ferré al Museu d’Art de Girona.

L’Any Palau Ferré: actes, llibres i exposicions

La mostra del Museu d’Art de Girona forma part del conjunt d’actuacions que s’han programat arreu de Catalunya per homenatjar el centenari del naixement de l’artista. En total, 20 exposicions temàtiques, 100 actes territorials i diversos llibres recorden l’art i els valors de Palau Ferré en una commemoració comissariada per l’historiador Francesc Marco-Palau, besnebot de l’artista, a la qual donen suport ajuntaments, museus, biblioteques, entitats i ONG: d’Amnistia Internacional a l’Institut francès de Barcelona, i de la Federació Catalana de Voluntariat Social al Museu d’Història de Catalunya i el propi Museu d’Art de Girona.

Maties Palau Ferré

Pintor, escultor i ceramista, Maties Palau Ferré (Montblanc, 1921-2000) és un dels artistes més singulars de l’art català del segle XX. Format a l’Escola Superior de Belles Arts Sant Jordi de Barcelona, Palau Ferré va estar molt influït pel cubisme picassià, per la Barcelona dels Salons d’Octubre i pels anys viscuts a París, a la dècada dels cinquanta i la dels seixanta. També va exposar als Estats Units.

Vinculat als valors de la pau, la llibertat i la solidaritat va col·laborar amb diverses ONG i va donar suport a projectes socials i culturals. Conegut com “el pintor que cremava els seus quadres”, la celebració del centenari de l’artista és una commemoració oficial de la Generalitat de Catalunya.