El md’A col·labora en el projecte expositiu “Otro modo de hacer juegos con las manos”, d’Anna Dot

Obres els dipòsits, el projecte de Frederic Montornés seleccionat del concurs de comissariat artístic convocat per Transversal. Xarxa d’activitats culturals l’any 2019

Es tracta d’un projecte temporal consistent en convidar deu artistes -Martí Anson, Lúa Coderch, Anna Dot, Regina Gimenez, Oscar Holloway, Marla Jacarilla, Èlia Llach, Mariona Moncunill, Ignasi Prat i Oriol Vilapuig-  a estirar del fil d’obres d’art, documents, objectes, fragments, … condemnats a dormir, plàcidament, en els dipòsits dels museus, a esquena del visitant, al marge dels nostres ulls.

Concebut com un exercici coral, col·lectiu i de nova creació, Obres els dipòsits és un mosaic de propostes artístiques disseminat per 10 ciutats del territori  -Figueres, Girona, Granollers, Manresa, Mataró, Olot, Reus, Sant Cugat del Vallès, Tortosa i Vilanova i la Geltrú- articulat pel fet de sorgir d’un encàrrec comú, el mateix per a tots els artistes: concebre un projecte artístic a partir d’allò que els interessés en el transcurs d’una visita al dipòsit d’un museu o arxiu.

Per dur a terme el seu treball amb independència de la font de la qual partís -una obra d’art, un llibre, un dibuix, un fragment, un document, qualsevol cosa- es va lliurar a cada artista 10 instruccions molt senzilles, la darrera de les quals els convidava a formalitzar la seva proposta de la manera que considerés més convenient. És per això que el resultat del nostre treball es tradueix en una mostra prou representativa de la pluralitat de derives creatives que delineen les obres dels nostres artistes.

Un cop les 10 propostes són mostrades en públic tal com l’artista ha decidit resta en mans de l’espectador valorar si allò que observa sorgeix de quelcom que mereixia una segona vida, si ha estat, per a l’artista, el detonant d’un nou treball, si aporta al museu o arxiu aspectes significatius a la singularitat del seu relat o si convida a obrir els ulls a altres maneres de veure el món, a altres formes de saber qui som.

Otro modo de hacer juegos con las manos, d’Anna Dot (Vic, 1991)

Del 24 d’octubre a l’1 de novembre de 2020

Acció, dissabte 24 d’octubre a les 19.30h

Activitat gratuïta amb inscripció prèvia obligatòria a info@bolit.cat o 972427627

Bòlit_StNicolau

Una col·laboració del Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona i el Museu d’Art de Girona

Obres de les quals parteix :

escultura dàngel sense mans

Santa Llúcia, Autor desconegut (s. XVI). Talla de fusta daurada i policromada. Museu d’Art de Girona, Núm. reg. 250.571. Fons d’Art Diputació de Girona. Fotografia de Rafel Bosch

Matrius xilogràfiques per a la impressió de l’obra: “Engaños a ojos vistas y diversión de trabajos mundanos(…)” (“Lo Minguet”). c. 1780Museu d’Art de Girona Núm. reg. 136.036, 136.038,  136.042, 136.044, 136.046, 136.053,  136.056, 136.064, 136.071, 136.099  Fons d’Art Diputació de Girona (Fons Tipografia Carreras)

______________________

Arrel de la visita als fons del Museu d’Art de Girona, l’artista Anna Dot decideix enfocar el seu treball a explorar les relacions que hi pot haver entre els conceptes que l’assetgen durant la seva prospecció a la obscuritat d’aquells dipòsits: la invisibilitat, la il·lusió i el tacte. Es tracta dels tres conceptes que l’artista descobreix camuflats rere una talla de fusta de Santa Llúcia, la figura d’un àngel sense mans i una fascinant col·lecció d’estampes xilogràfiques pertanyents al llibre Engaños a ojos vistas y diversión de trabajos mundanos fundada en lícitos juegos de manos (…), una obra de Pablo Minguet i Yrol, publicada a Madrid l’any 1755.

Un dels capítols d’aquest llibre, dedicat a la instrucció de jocs de mans molt senzills, és el que l’autor dedica a jocs realitzats amb l’ajut de mocadors. Tant el text com les il·lustracions que apareixen en el llibre explica els moviments que cal fer en cada joc i, sobretot, com preparar els mocadors per enganyar l’espectador.

Otro modo de hacer juegos con las manos, la proposta d’Anna Dot, és un treball performatiu i expositiu sorgit de sis d’aquests jocs de màgia i treballats, conjuntament, amb Alba Sanmartí, actriu i professora de dansa amb qui l’artista ha treballat la dramatúrgia del seu projecte.

Crèdits imatge: Àngel, Autor desconegut (s. XIX). Guix. Museu d’Art de Girona, Núm. reg. 137.017. Fons d’Art Diputació de Girona. Fotografia de Rafel Bosch

Consulta la nota de premsa