El Museu d’Art de Girona presenta el nou Pla educatiu a la jornada “Art per aprendre”

Girona, 29 de juny de 2022

El Museu d’Art de Girona ha presentat una oferta educativa renovada fruit d’un procés de co-creació dut a terme al llarg de 2021, que ha implicat a persones usuàries i no usuàries habituals del museu.

La presentació ha tingut lloc aquest dimecres 29 de juny en una jornada adreçada a la comunitat educativa, i comptarà amb la conferència “Art per aprendre. Les arts i els museus com aliats davant els nous reptes de l’educació”, a cura de Dimas Fàbregas, formador de mestres

El passat 2021 es va iniciar la renovació del Pla Educatiu del Museu d’Art de Girona a través d’un procés co-creat que ha implicat a persones usuàries i no usuàries habituals del museu. Aquest nou Pla Educatiu s’alinea amb el “Pla Estratègic del Museu d’Art de Girona 2020-2025” presentat el passat 2020. En aquest Pla Estratègic s’exposa l’objectiu de fer del md’A un museu d’art, sense límits cronològics, visitat, conegut i reconegut, accessible, participatiu i socialment responsable, vinculat a la ciutat de Girona i imbricat amb els territoris gironins.

Per a l’elaboració i renovació del Pla Educatiu s’ha generat un procés participatiu que ha comptat amb un seguit de dinàmiques on hi van col·laborar grups educatius, tècnics, entitats, joves, gent gran, famílies, etc. A través de l’escolta activa i d’una anàlisi dels interessos i les propostes d’aquests grups de persones, s’ha vertebrat aquest nou programa educatiu.

El propòsit del nou Pla esdevé formar a persones al llarg de la vida construint una proposta educativa centrada en la participació, l’experimentació i el compromís social amb activitats innovadores, amb noves línies de reflexió, d’investigació i de divulgació de l’art.

Aquest presenta tres programes:

• Connexions, un programa per fomentar projectes i activitats centrades en la generació de relacions amb altres entitats, organismes i col·lectius, especialment de la província de Girona.
  • FormART, un programa enfocat a formar les persones usuàries del museu i tots aquells públics interessats en obtenir una formació de qualitat sobre un tema relacionat amb l’art i el fons del museu.
  • ArtallerXXI, una proposta que articula projectes que incorporin dues grans línies: la social i la creativa, on l’ús de les tècniques artístiques i de les noves tecnologies siguin protagonistes.

La presentació d’aquests programes i del nou Pla Educatiu del Museu d’Art de Girona s’ha dut a terme al llarg del matí del 29 de juny. La jornada convida a les persones assistents a conèixer i descobrir el nou servei educatiu i les noves activitats que engloba a través d’una programació dinàmica, inspiracional i experimental.

La nova programació didàctica del Museu d’Art posa l’alumnat al centre de l’experiència: li dona veu i el converteix en protagonista perquè utilitzi les imatges dels quadres, els objectes de les sales i la seva creativitat per reflexionar sobre la realitat del passat i del present.

Les activitats es fan a les sales del Museu, al seu taller didàctic i també fora, com és el cas de la catedral de Girona i l’Antic Hospital i Farmàcia de Santa Caterina. Una part de la nova oferta segueix treballant al voltant de les tècniques artístiques, experimentant amb els pigments i els colors, donant la possibilitat de conèixer antics oficis com els de vitraller, gravador o apotecari i estimulant els processos d’aprenentatge, l’anàlisi i la reflexió a través de l’educació en el llenguatge de l’art.

Alhora, també s’introdueixen una sèrie d’activitats noves, i s’obre el ventall a temàtiques d’interès actual com la perspectiva de gènere, la relació entre l’art i la ciència o la construcció de relats, entre d’altres. Així, les noves activitats busquen potenciar especialment la dimensió de l’experiència al museu  com a lloc d’aprenentatge, diversió i reflexió crítica del món que ens envolta.