Esclats d’un instant, 90’s. L’aportació de les artistes al Fons d’Art del diari Avui

 

Dates: Del 2 de març de 2024 al 2 de febrer de 2025

Inauguració: Dissabte 2 de març, a les 12 h

Comissariat: Elina Norandi

Producció: Museu d’Art de Girona

Presentació

Ofèlia, de Colita, 1950

Colita, Ofèlia, 1993. Museu d’Art de Girona. Núm. reg. 137.597. Fons Diari Avui.

La radiografia d’un instant, en femení

L’any 1975 es va iniciar el procés de creació del diari Avui, el primer diari en llengua catalana que es publicaria des de la Guerra Civil espanyola. Amb la finalitat d’incrementar el capital fundacional, l’empresa periodística Premsa Catalana, SA va fer una crida a artistes del país perquè donessin una obra seva. Van ser molts els que van respondre a la petició, compartint el clima d’entusiasme que generava una publicació en català i les infinites il·lusions que aquest fet despertava. Quan, per fi, l’any 1976 l’Avui sortia a la venda, s’havia aconseguit reunir una col·lecció de gairebé quatre-centes obres.

Tot aquest fons d’art, i el que es va incorporar l’any 1994 després d’una segona crida del diari, va ser adquirit per la Generalitat de Catalunya l’any 2011, quan l’empresa Premsa Catalana, SA va fer fallida i va ser dipositat al Museu d’Art de Girona. L’any 2019, el Museu va començar a indagar en aquest fons i va presentar una primera exposició dedicada a les diferents lectures que la varietat i la riquesa del conjunt poden generar. Aquesta segona exposició s’ha proposat des d’una mirada en clau de gènere.

Després d’una primera part dedicada a mostrar les obres que les artistes van donar al Fons d’Art del diari Avui als anys setanta, ara presentem una nova mostra per ensenyar les donacions que van tenir lloc durant la dècada dels anys noranta, quan va haver-hi una altra recollida d’obres. A diferència de la primera, no va consistir en una petició publicada de manera formal, sinó que diverses artistes recorden que els va arribar la sol·licitud a través d’alguna persona concreta lligada a la gestió del fons. En aquest cas, el creixement del fons es va fer sota el comissariat de la historiadora, crítica d’art i articulista del diari Pilar Parcerisas.

En l’anterior exposició vam arribar a la conclusió que, malgrat que les dones van secundar el projecte amb el mateix entusiasme i interès que la resta d’artistes, la seva aportació no es va considerar per igual ni es va valorar la seva rellevància a l’hora de d’explicar aquesta part de la història de l’art català. Tanmateix, en el moment en què les obres que conformen aquesta segona exposició van ser donades, el panorama polític, cultural i artístic ja havia canviat molt i, a mesura que s’anaven aconseguint llibertats, la politització de la ciutadania disminuïa.

Al llarg dels anys els prejudicis de gènere van afectar la difusió i exhibició de la col·lecció, tal com passava en tots els àmbits de la societat. Creiem fermament que, a partir d’ara, després de les dues exposicions que el Museu d’Art de Girona li ha dedicat, quan tractem el Fons d’Art del diari Avui, això ja no succeirà.

El projecte del Museu d’ Art de Girona complementa i suma a la tasca que en aquesta sentit està impulsant la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya per la recuperació de les dones artistes i per la compilació del seu testimoniatge, un projecte també confiat a Elina Norandi.

 

Hi podem veure obra de:

Montserrat Acosta · Pilarín Bayés · Maria Bofill · Maria Teresa Codina · Colita · Montserrat Costa · Pia Crozet · Begoña Egurbide · Rosa Espinosa Pla · Josepa Filella · Maria Girona · Kima Guitart · Casilda Huguet · Elisabet Mabres · Madola · Assumpció Mateu · Anna Mauri · Mariona Millà · Elena Paredes · Gina Portera · Anna Pujol · Maria Assumpció Raventós · Àngels Ribé · Amèlia Riera · Pilar Segura · Carme Serra Cantarell

Les artistes donants van ser poc més de vint. Algunes, les més grans i conscienciades ideològicament, van efectuar un altre donatiu. La crítica política i social havia donat pas a propostes més preocupades pels diferents llenguatges plàstics sorgits en la postmodernitat, sobretot entre les més joves. Gràcies a aquesta nova recaptació, en el Fons es conserven obres d’artistes imprescindibles que no havien participat en la recol·lecta anterior. Hi ha algunes obres especialment fetes per al periòdic, on es fa referència al diari mitjançant la presència de les seves pàgines o del seu títol. Després de 1994 encara s’hi van agregar més obres: dos paisatges de la pintora Pilar Segura, una sèrie de nou peces dedicades a la guerra dels Balcans, de Pia Crozet, i les obres de Rosa Espinosa Pla i Gina Portera.

 

Maria Pia Crozet, Sèrie Bòsnia, 1994-1995.

Pia Crozet, Sèrie Bòsnia, 1994-1995. Museu d’Art de Girona. Núm. reg. 137.633. Fons Diari Avui

 

El Fons d’Art del diari AVUI

L’any 2011, i després de la fallida de l’empresa Premsa Catalana S.A, editora del rotatiu, la Generalitat de Catalunya va fer aposta per adquirir les 604 obres que constituïen aleshores el Fons d’Art del diari. Amb l’adquisició s’evitava la disgregació d’una col·lecció significativa històrica i artísticament i també una possible exportació d’obres fora de Catalunya.

El fons és va configurar a partir de la donació d’una obra per part dels artistes com a suport a l’edició del primer diari en català, a la dècada de 1970. Quan el 23 d’abril de 1976 sortia el primer número del diari Avui, el fons d’art ja comptava amb un bon nombre d’obres, exposades el gener de 1976 a la Fundació Miró de Barcelona, amb el suggeridor títol de “Un poble es fa el seu diari”.

En la dècada dels anys 1990 el fons es va ampliar amb 69 noves donacions, sota l’assessorament artístic de Pilar Parcerisas. Aquestes noves incorporacions es van exhibir conjuntament amb una selecció de les anteriors en una àmplia mostra al CCCB el setembre de 1994.

La totalitat del fons, des del 1991, es va dipositar al monestir de Vilabertran, on s’anaven exposant rotativament fins el 2004. Amb la fallida del diari, les obres van quedar custodiades en magatzems del monestir, i finalment van ser adquirides per la Generalitat de Catalunya. Després de l’adquisició, el fons es va dividir en dos grans blocs. Un primer el constituïren els 24 originals de portades encarregades pel diari durant vint anys a diversos artistes catalans. Tot aquest conjunt es va dipositar al Museu d’Història de Catalunya, que aquell mateix any de 2011 va dedicar-hi una mostra que relacionava els originals amb les portades del diari editades i feia èmfasi en la vessant més històrica del diari. La resta d’obres, el gruix principal, es van dipositar al Museu d’Art de Girona, amb la voluntat de reforçar la col·lecció amb obres d’art contemporani.

Elena Paredes. Performance. Darrer quart del segle XX

Elena Paredes, Performance, darrer quart del segle XX. Museu d’Art de Girona. Núm. reg. 137.624. Fons Diari Avui

Anar a la part superior de la pàgina Anar a la part superior de la pàgina
Anar a la pàgina de venda d'entrades Anar a la pàgina de venda d'entrades Entrades Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Newsletter Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Contacte

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.