“Falsos verdaders”, guardonada amb el premi a millor exposició temporal 2019 per l’AMC

Girona, 26 d’octubre de 2020

L’exposició “Falsos verdaders, l’art de l’engany” ha estat premiada en la categoria d’exposició temporal 2019 per l’Associació de Museòlegs de Catalunya. El premi està destinat a prestigiar i reconèixer les aportacions més destacades en el camp de les exposicions temporals dutes a terme als museus, per tal d’assolir el desenvolupament de les funcions de la institució museística segons queda establert en la definició de l’ICOM. El premi és de caràcter honorífic i està dotat amb una litografia creada expressament per l’artista català Josep Guinovart.

La modalitat més participada dels VIII Premis AMC de Museologia ha estat la d’exposicions temporals, amb un total de tretze propostes presentades per diferents museus i centres patrimonials del país. La més votada de les propostes ha esta Falsos Verdaders. L’art de l’engany del Museu d’Art de Girona.

L’exposició “Falsos verdaders. L’art de l’engany” mostra i explica tot el procés d’estudi i anàlisi de tres obres, pintures sobre taula, atribuïdes al pintor renaixentista Pere Mates (c.1450-1558), que va adquirir l’any 2010 el Museu d’Art i que, anys després, es van revelar com a falses. La descoberta, certament traumàtica pel museu, va servir per plantejar la mostra. Una exposició comissariada pels historiadors de l’art Joan Bosch i Francesc Miralpeix i realitzada amb el suport del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, que, a més, treu a la llum altres casos similars a Catalunya i al món, amb prop d’una quinzena d’obres falses, proposa una reflexió sobre el món de les falsificacions i dels falsificadors d’art.