Girona dona un nou impuls a la Girona Episcopal amb una nova oferta turística per conèixer el patrimoni i entorn del barri de la Catedral

Girona, 15 de febrer de 2023

Nota de premsa

L’Ajuntament de Girona, el Museu d’Art de Girona i la Catedral de Girona han organitzat una jornada formativa adreçada al sector turístic per donar-los eines per oferir l’activitat

Girona dona un nou impuls, des d’avui, al producte cultural Girona Episcopal amb l’objectiu de promoure les visites turístiques a aquesta zona de la ciutat, l’entorn del barri de la Catedral. A diferència d’altres visites, aquesta centrarà el discurs en la importància del patrimoni de la Girona fundacional i episcopal.

La proposta s’ha iniciat avui amb una jornada formativa adreçada al sector turístic per donar-los eines per oferir la visita. La jornada, que s’ha celebrat a l’auditori del COAC-Girona, ha estat organitzada per l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, el Museu d’Art de Girona i la Catedral de Girona, amb la col·laboració del COAC.

La voluntat de les tres organitzacions és formar les persones que organitzen visites guiades i el personal de les oficines de turisme municipals i de la comarca sobre la temàtica.

Sota el títol “Girona, ciutat episcopal”, la jornada ha consistit en dues conferències: una sobre el model de valor patrimonial i turístic del producte Girona Episcopal, a càrrec de la historiadora de l’art per la Universitat Internacional de Catalunya Marta Crispí, i l’altra sobre el barri de la Catedral i els seus mil anys d’història, a càrrec del també historiador de l’art Miquel Àngel Fumanal.

Com a cloenda, les persones participants en l’acte han fet un recorregut a peu pels principals punts de la visita “Girona Episcopal”. Aquesta acció l’ha conduït el Servei Educatiu del Museu d’Art – Punt de Fuga, gestió cultural.

La regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes, exposa que “aquest relat patrimonial i la una ruta turística basada en la Girona Episcopal ha de permetre obrir el ventall de productes turístics relacionats amb la cultura, com són les visites guiades, així com crear nous fluxos turístics cap a la part alta del Barri Vell”.

Una de les línies prioritàries que marcava el Pla Estratègic de Turisme de la ciutat de Girona”, ha recordat Plana, “era donar suport a la creació i posada en marxa de productes estratègics, a més de posar en valor actius i recursos turístics i culturals. En els darrers anys, l’Ajuntament de Girona ha fet una clara aposta en accions vinculades al turisme de natura, esportiu, accessible i sostenible, i ara, contribueix a impulsar la posada en valor del turisme cultural”.

Des de la Direcció General del Patrimoni Cultural, la seva directora, Sònia Hernández Almodóvar, aposta fermament “per dinamitzar el patrimoni cultural mitjançant la cooperació entre agents públics i privats per millorar-ne la promoció, la conservació i la gestió”. Per aquest motiu celebra que “l’Ajuntament de Girona se sumi a la promoció de la Girona Episcopal, una aposta valenta que fa prop de cinc anys ve liderant el Museu d’Art de Girona, qui la va idear i impulsar, en conveni amb la Catedral i el Bisbat de Girona. La suma de l’Ajuntament de Girona permetrà traspassar els murs dels edificis i ajudarà a una més gran difusió d’aquest relat que explica molt bé l’origen de la ciutat”.

Finalment, des del Bisbat de Girona celebren la confluència de voluntats públiques per a fer més èmfasis en la significació del patrimoni eclesiàstic de Girona i per donar una més gran projecció als seus monuments.

Girona Episcopal

La ruta turística “Girona Episcopal” pretén acostar el visitant als edificis més emblemàtics de la Girona mil·lenària i fer aflorar la importància del barri construït al voltant de la Catedral. Un barri que té els seus origens en el centre administratiu i religiós de la ciutat romana, funció que va mantenir, si bé amb notables transformacions, al llarg del període medieval. Més enllà de l’església de sant Feliu, centre del burg del mateix nom, de la Catedral o de l’antic Palau Episcopal que ocupa avui el Museu d’Art, hi ha un seguit d’edificis que es van anar conformant un barri eminentment eclesiàstic del que en queden la Pia Almoina, la casa de l’Ardiaca o la Pabordia,  entre d’altes. En el transcurs dels segles també els espais urbans es van anar transformant amb construccions i arranjaments com ara les escales de la catedral, la plaça dels Apòstols o la plaça i font de la dels Lledoners, per citar els més destacats. La ruta de “Girona Episcopal, el barri de la catedral” permet aprofundit en les arquitectures, els elements patrimonials, però també en els fets històrics i socials que han ajudat a crear la imatge actual d’aquesta part de la ciutat.

La proposta es basa en un projecte del Museu d’Art de Girona i la Catedral de Girona, que fa temps que treballen de forma conjunta per oferir una entrada conjunta que els permeti visitar tres edificis emblemàtics de la ciutat de Girona: la basílica de Sant Feliu, la Catedral i l’antic Palau Episcopal, avui Museu d’Art de Girona. Perseguint aquest propòsit, l’any 2022 el Museu d’Art, a través del seu Servei Educatiu, ja va organitzar una visita guiada pel barri de la Catedral, explicant els edificis més rellevants i lligats a la Girona episcopal, així com una versió més lúdica, pensada per al públic familiar. Ara, la Ruta es vol obrir a altres agents i prescriptors fent efectiva la voluntat de totes dues organitzacions de consolidar la proposta i afegir nous atractius de visita a Girona.