Es presenta el catàleg de l’exposició “Bertrana, pintor”

Dissabte 30 de setembre va tenir lloc al Museu d’Art de Girona l’acte de presentació del catàleg de l’exposició “Prudenci Bertrana, pintor”, que va servir també de cloenda de la mostra, oberta al públic fins l’1 d’octubre.

La presentació va comptar amb les intervencions de Carme Clusellas, directora del Museu d’Art i comissària de la mostra; Cristina Ribot, documentalista i coordinadora del catàleg; Oriol Ponsatí-Murlà, comissari de l’Any Bertrana, i Carles Ribas, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona. També hi van ser presents els autors de la publicació entre els quals Ma. Lluïsa Faxedas, Glòria Granell i Antoni Monturiol.

El catàleg recull de manera exhaustiva tota l’’obra de l’artista coneguda fins a la data i compta amb textos i aportacions de quasi una vintena d’autors: Sandra Adam, Narcís-Jordi Aragó (a partir de comentaris d’obres anteriors), Glòria Bosch, Carme Clusellas, Jordi Falgàs, Ma. Lluïsa Faxedas, Narcís Figueras, Francesc Fontbona, Adela Garcia, Gloria Granell, Daniel Montañà, Antoni Monturiol, Oriol Ponsatí-Murlà, Susanna Portell, Josep Rafart, Cristina Ribot, Joan Sala i Carles Turat.

La publicació és resultat d’un intens treball de recerca a cura de la historiadora de l’art Cristina Ribot, que ha donat com a fruit la localització de 36 obres inèdites de l’artista, entre dibuixos i pintures, pertanyents a col·leccions privades. Alhora, s’ha recopilat documentació també inèdita i un nombre destacable de referències i critiques sobre el Bertrana pintor i la seva obra, aparegudes en la premsa des del 1892, en relació a l’exhibició de les seves primeres obres en els aparadors de Girona, fins a les crítiques de les darreres exposicions, en la dècada de 1930, en les sales expositives de Barcelona.

L’exposició, comissariada i produïda des del Museu d’Art de Girona, ha permès conèixer i aprofundir en la vessant artística de Bertrana i reivindicar i difondre la faceta menys coneguda de l’artista, si bé indestriable de la seva obra literària i de la seva trajectòria vital.

La mostra ha rebut més 11.000 visitants, i prop de 270 persones han participat en les diverses activitats organitzades al voltant de l’exposició, com ara la visita guiada i vermut d’art a càrrec de la comissària, Carme Clusellas; la visita temàtica a la Catedral amb lectura de fragments de “Josafat”, a càrrec de Josep Pujol; diverses sessions del club de lectura del Museu d’Art i les quatre conferències del Cicle Arts i Lletres, organitzat per la Institució de les Lletres Catalanes, en què els escriptors Oriol Ponsatí-Murlà, Bel Olid, Cristina Masanés i Ramon Solsona han comentat des d’una lectura personal quatre quadres de Bertrana.