Prorrogada fins el 16 de juny l’exposició “De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya”

  • L’excel·lent acollida per part del públic i la bona predisposició dels prestadors han permès prorrogar la mostra, que recupera la figura de la pintora polonesa Mela Muter i alhora posa en valor la relació dels artistes polonesos amb la modernitat catalana a primers del segle XX.
  • L’exposició, inaugurada el passat 24 de novembre, va ser seleccionada per formar part de la Bienal Miradas de Mujeres 2018, una iniciativa de l’Asociación de Mujeres en las Artes Visuales Contemporáneasque té per objectiu visibilitzar les dones en les arts visuals des d’una perspectiva feminista.
  • La premsa polonesa ha rebut l’exposició amb mostres de gran interès, davant de l’escàs reconeixement que Mela Muter ha tingut fins ara al seu país d’origen.

 

L’exposició “De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya”, la més complerta d’aquesta artista polonesa presentada a Catalunya fins ara, explora la relació de l’artista Mela Muter i d’alguns del pintors polonesos establerts a París durant la primera meitat del segle XX amb Catalunya i en subratlla la seva relació amb l’art català del moment.

Mela Muter (1876-1967), polonesa d’origen i establerta a París des del 1901, va esdevenir una de les pintores més reconegudes durant la primera meitat del segle XX. També a Catalunya, especialment a Barcelona, on hi va exposar el 1911 i 1912 i a Girona, on hi va fer estada la primavera del 1914. La ciutat de Girona, que conserva dues obres de l’artista en els seus museus, torna ara recuperar la seva figura i obra després de vint-i-cinc anys de la darrera exposició dedicada a l’artista.

La mostra, impulsada i produïda pel Museu d’Art de Girona-Agència Catalana del Patrimoni Cultural amb la col·laboració del Departament de Cultura, ha comptat amb un comissariat compartit de les historiadores de l’art Glòria Bosch i Susanna Portell i el doctor en historia de l’art polonès Artur Tanikowski.

L’exposició del Museu d’Art de Girona s’ha acompanyat d’un extens programa d’activitats

que ha rebut una excel·lent acollida per part del públic. Destaquen les dues sessions de la lectura dramatitzada de textos biogràfics de Mela Muter, a càrrec dels actors Meritxell Yanes i David Planas; visites guiades, activitats familiars (com el taller d’art Sortim a pintar el Barri Vell, com Mela Muter), un club de lectura i un cicle de diàlegs a dues veus al voltant de l’artista de la mà d’experts com les pròpies comissàries de l’exposició i Pere Parramon, Àlex Susanna, Carme Clusellas i Eva Vázquez. Fins al 16 de juny es preveu la programació de noves visites guiades, consulteu tota la informació al web www.museuart.com.

 De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya” va ser seleccionada per formar part de la secció de propostes convidades de la Bienal Miradas de Mujeres 2018,

una iniciativa de MAV, Asociación de Mujeres en las Artes Visuales Contemporáneas. Aquesta secció de la Biennal recopila les activitats organitzades per museus, centres d’art, fundacions, universitats, galeries i espais educatius i culturals, al llarg de 2018, la temàtica i continguts de les quals tinguin com a objectiu principal la visibilització de les dones en les arts visuals des d’una perspectiva feminista, en què s’aborden continguts compromesos amb el context social i les bones pràctiques.

Mostres de gran interès entre la premsa i la crítica d’art a Polònia

L’exposició ha rebut també mostres de gran interès entre la premsa i la crítica d’art a Polònia, davant l’escàs reconeixement que Mela Muter ha tingut fins ara al seu país d’origen. Així, setmanaris de prestigi com Polityka se n’han fet ressó i han valorat positivament la iniciativa del Museu d’Art de Girona, alhora que han posat en valor la trajectòria artística de Mela Muter.

L’exposició recull un total de 75 obres – 53 olis, 19 dibuixos i 3 escultures –, 57 de les quals de Mela Muter. S’hi sumen articles de premsa de l’època i documents personals de l’artista: llibretes de notes i d’apunts, fotografies i molt especialment les seves memòries, escrites al final de la seva vida, en les quals reflexiona sobra les seves obres i els seus viatges.

Moltes de les obres de l’exposició, la majoria procedents de Polònia, però també de Berlin, de París i Castres i de Suïssa, no s’havien vist mai a Catalunya des de 1914, és a dir, fa més d’un segle

A casa nostra es conserven poques pintures de l’artista: dues al Museu Nacional d’Art de Catalunya (Santa Família, 1909 i Retrat del marxant Josep Dalmau i Rafel, 1911), avui en exposició permanent; una al Museu d’Història de Girona (Carrer Cúndaro, 1914), una la Museu d’Art de Girona (L’Onyar a Girona, 1914) i tres més en col·leccions privades (Maternitat, 1911; En Nando, 1914; i Retrat del pintor Leopold Gotllieb, c.1908-1911).

Amb aquesta exposició de Girona es poden veure ara obres tant destacades de l’artista com El país Trist (1906)o Vella bretona amb nen(1911) procedents de la col·lecció Bolesław i Lina Nawrocki; El Cec- Auvegle de Gérone(c.1914) del Musée Goya et Jean Jaurès de Castres; Dos vells(1902) i Dos nens(1912) ambdues procedents de la col·lecció Jankilevitsch de Varsòvia.

Més enllà de Mela Muter, cal destacar les obres de l’artista polonès Leopold Gottlieb – en total 4 obres de les quals resulten molt rellevants: el Retrat d’André Salmon(c. 1908-1910) i l’obra Crist captaire(1908-1910), totes elles de la col·lecció Bolesław i Lina Nawrocki – i les obres dels artistes Eugeniusz Zak i Elie Nadelman, d’aquest últim especialment el bronze Cap de donai el baix relleu en bronze La tardor(c.1910-1015).

Les obres d’aquests darrers son tal vegada les que evidencien millor el per què de la fascinació que van despertar Mela Muter i els artistes polonesos entre el públic i la crítica catalana del moment: unes propostes artístiques que s’interessaven per temàtiques de caràcter social i que proposaven, en la seva execució, la mirada cap als clàssics i el retorn a l’ordre que defensava el Noucentisme català del moment, sumat a la defensa de la independència de Polònia que enarboraven els artistes i que s’agermanava amb les ànsies de llibertat nacional que també es defensaven, com avui, a Catalunya.

Totes les obres presents a la mostra es recullen en un extens catàleg, traduït a l’anglès i al polonès, que incorpora, a més del textos dels comissaris, articles de Mercè Doñate, Aitor Quiney, Eva Vázquez o Maya Nawrocka a més de la biografia de Muter i dels artistes polonesos i una extensa relació bibliogràfica de l’artista.

Descarrega la nota de premsa

___________________

Crèdits de la imatge: Retrat de Mela Muter amb un grup d’artistes polonesos a Barcelona. D’esquerra a dreta, Witold Gordon Jurgielewicz, Elie Nadelman, Leopold Gottlieb, Mela Muter i Michal Mutermilch, 1912. Fotografia: Francesc Serra. Ajuntament de Girona. Arxiu I Biblioteca Rafael I María Teresa Santos Torroella (fons Galeries Dalmau).

Anar a la part superior de la pàgina Anar a la part superior de la pàgina
Anar a la pàgina de venda d'entrades Anar a la pàgina de venda d'entrades Entrades Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Anar a la pàgina del formulari per rebre el butlletí Newsletter Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Anar a la pàgina del formulari de contacte per enviar un missatge Contacte

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.