Roser Bru. Superar la distància

Inauguració: Dissabte 23 de novembre, a les 12 h

Comissariat: Àlex Mitrani i Inés Ortega-Márquez

Producció: Museu d’Art de Girona

En col·laboració amb la Fundació Roser Bru i amb el suport del Ministeri de Cultura de Xile

Presentació

Roser Bru, Sense títol, 1968. Fundació Roser Bru, Xile
Roser Bru, Sense títol, 1968. Fundació Roser Bru, Xile. © Roser Bru, VEGAP, Girona, 2024

L’exposició està dedicada a l’obra i figura de l’artista catalana-xilena Roser Bru i Llop (Barcelona 1923 – Santiago de Xile 2021). Roser Bru va néixer a Barcelona i de ben petita va viure un primer exili familiar a París, durant la dictadura de Primo de Rivera. Retornats a Barcelona van viure intensament la proclamació de la República i seguidament un segon i definitiu exili que portaria a la família, primer a França i seguidament a Xile, embarcats en el vaixell Winnipeg, llogat per Pablo Neruda, el qual llavors era cònsol a París.

Roser Bru va estudiar Belles Arts a Santiago i va mantenir una gran amistat amb Neruda, així com amb altres exiliats catalans, especialment amb l’escriptora Montserrat Abelló. De fet, malgrat que va desenvolupar tota la seva carrera artística a Xile, Bru sempre va mantenir vives les arrels catalanes i els contactes amb artistes i escriptors catalans. La seva obra primera va estar influenciada per les iconografies del romànic català, especialment les figures totèmiques de les marededeus, i també una evident influència de l’impressionisme català, sobretot de l’obra de Tàpies, que va descobrir en un primer viatge de retorn a Catalunya l’any 1958.

Pintora i gravadora, va esdevenir una de les artistes més destacades i reconegudes a Xile, on va ser guardonada amb el Premio Nacional de Artes Plásticas, el 2015. El 2020 va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

Bru va morir amb 98 anys el 2021. Just l’any passat es va celebrar a Xile en centenari del seu naixement, que es fa extensiu ara amb l’exposició del Museu d’Art de Girona.

L’exposició del Museu d’Art de Girona, titulada “Roser Bru. Superar la distància” permet tornar a veure obra de Bru a Catalunya després de gairebé 20 anys. La mostra, co-comissariada per Àlex Mitrani i Inés Ortega-Márquez, vol posar en relleu l’origen català de Roser Bru, així com el vincle emocional, però també artístic, que va mantenir amb Catalunya. Alhora, vol recuperar la seva figura i trajectòria, amb una proposta que es desenvolupa a partir de tres eixos temàtics -les iconografies femenines, les reivindicacions democràtiques i els referents humanístics i geogràfics- i que busca mostrar la dimensió de l’obra de Roser Bru i fer-la present, de nou, a Catalunya.

El projecte expositiu es desenvolupa i ha rebut l’impuls i suport de l’ambaixada de Xile a Espanya i del Ministeri de Cultura de Xile, i la col·laboració de la Fundació Roser Bru a Xile, així com un suport especial del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i l’acompanyament de l’Institut Ramon Llull i de la Casa Amèrica Catalunya, entre altres.

El triangle organitza Amèrica, de Roser Bru,1993
Roser Bru, El triangle organitza Amèrica, 1993. Fundació Roser Bru, Xile. © Roser Bru, VEGAP, Girona, 2024
Autobiografia, Políptic en 5 parts.
Roser Bru. Autobiografia. Col·lecció particular. © Roser Bru, VEGAP, Girona, 2024

L’exposició concentra i presenta a Girona un important volum d’obres i gravats de l’artista, així com documents i objectes, la majoria procedents de Xile. En total, 30 obres pictòriques i 40 gravats de formats diversos, la majoria propietat de la Fundació Roser Bru de Xile, però també préstecs d’obres destacades de museus i de col·leccions privades xilenes. Aquestes es presenten conjuntament amb prop de 25 pintures, gravats i documents procedents de museus nacionals, com el Museu Nacional Reina Sofia de Madrid, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Biblioteca de Catalunya i de diverses col·leccions privades catalanes, que posen de manifest el vincle permanent de Bru amb la seva terra natal.

En total, l’exposició reuneix prop d’un centenar d’obres, gravats i documents de Roser Bru, i ben segur serà una de les exposicions més destacades de la temporada.

Col·laboració amb la Fundació Vila Casas

L’exposició coincideix en el temps amb la mostra “L’anguila. La carn com a pintura i la pintura com a mirall” de l’artista Paula Bonet (Vila-real, Castelló, 1980) a Can Framis (Fundació Vila Casas). Paula Bonet va ser alumna de Roser Bru, i per aquest motiu, la Fundació Vila Casas i el Museu d’Art de Girona han volgut col·laborar fent dialogar les dues exposicions i oferint una entrada combinada a totes dues mostres.