“L’Onyar a Girona”, de Mela Muter, a l’exposició “Hacia poéticas de género. Mujeres artistas en España: 1804-1939”

22 de març de 2022

L’obra “L’Onyar a Girona [Vora el riu]” (1914), de Mela Muter ha viatjat a Saragossa per participar, del 22 de març al 19 de juny de 2022 a l’exposició Hacia poéticas de género. Mujeres artistas en España 1804-1939.

L’argument principal de l’exposició vol exhumar i interpretar les arrels sobre les quals s’edifica la situació present de l’art espanyol. No hi ha dubte que les diverses instàncies i formes de poder han condicionat el desenvolupament de la vida social i cultural, així com els rols assumits pels seus diversos actors. També els relats a través dels quals la memòria col·lectiva coneix i interpreta el passat, projectant aquesta imatge sobre la comprensió del present i construint-ne la del futur. L’exposició s’articula en 6 blocs en els quals l’obra de 71 artistes és present, mostrant un recorregut per la història de l’art a Espanya des del 1804 fins al final de la Guerra Civil espanyola el 1939.

Dins el gran nombre d’artistes presents a la exposició, no només hi ha artistes espanyoles, sinó que també hi són presents artistes estrangeres que van treballar a Espanya, aportant les seves creacions al panorama artístic i contribuint a modernitzar el panorama de la plàstica espanyola. L’exposició s’exhibirà a l’IAACC Pablo Serrano fins al 19 de juny i ha estat realitzada per la Direcció General de Cultura del Departament d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó, en col·laboració amb l’Institut Aragonès de la Dona (IAM) i el Consorci de Museus de la Generalitat de València els qui l’acolliran entre el 30 de juny i el 18 de setembre al Museu de Belles Arts de València.

La mostra ha estat concebuda al si del projecte de recerca R+D+i d’Excel·lència Les artistes a Espanya, 1804-1939, finançat pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat i Desenvolupament entre 2018 i 2021 sota la direcció de la Dra. Concepción Lomba, catedràtica d’Història de l’Art de la Universitat de Saragossa.

————–

El Museu d’Art de Girona va dedicar una exposició a l’artista Maria Melania Mutermilch, de nom artístic Mela Muter, l’any 2018. De títol “De parís a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya”, la mostra va voler posar en relleu la vida i obra d’aquesta artista fascinant, que es va obrir camí en el París de les avantguardes a principis del segle XX, lluny de la seva Polònia natal. I va esdevenir missatgera de la modernitat a Catalunya, en instal·lar-se, primer en solitari, i després amb els seus amics i artistes polonesos, a Barcelona, procedent de París, i pocs anys després a Girona.