Restaurada la pintura “Immaculada Concepcció” de la capella de l’antic palau episcopal

Girona, 1 de març de 2021

Durant els mesos de desembre de 2020 i febrer del 2021 l’equip de restauració del Museu d’Art de Girona ha dut a terme la conservació i restauració d’una pintura sobre tela de l’exposició permanent del Museu d’Art de Girona. Es tracta del quadre Immaculada Concepció, que forma part del retaule barroc de la Capella del Bisbe de l’Antic Palau Episcopal (accés a la sala 17 del museu).  La tela és una còpia d’un quadre de Carlo Maratta que es troba a l’església de Sant’Isidoto al Pincio de Roma (1660).

La intervenció ha format part d’una primera fase d’actuació, que també ha inclòs l’estudi de la Capella, del retaule i d’aquesta pintura sobre tela. També s’ha fet una actuació de conservació curativa al retaule.

La restauració ha consistit en la consolidació del suport, ja que hi havia estrips i deformacions a la tela; la neteja de la capa pictòrica i el suport, així com la retirada de vernissos envellits i ceres que donaven un aspecte enfosquit i desigual. També s’ha envernissat, s’han anivellat les pèrdues amb  massilla; s’han reintegrat cromàticament les llacunes i s’ha protegit el revers. Finalment, es va idear un nou sistema d’ancoratge de la pintura al retaule, per tal de facilitar els futurs controls de l’estat de conservació de l’obra.

Els processos s’han basat ens els criteris de la mínima intervenció i s’han utilitzat materials reversibles i compatibles amb els originals.