Celso Lagar (Ciudad Rodrigo, 1891 – Sevilla, 1966) va arribar a París l’any 1911, gràcies a una beca de l’Ajuntament de Ciudad Rodrigo. Allà hi va conèixer Hortense Bégué (Cauvós, 1890 – París, 1957), que s’hi havia traslladat l’any 1909 per formar-se en escultura. Ambdós artistes van arribar a Barcelona cap a finals del 1914, fugint de la Primera Guerra Mundial. Al llarg del trienni català, van fer estades complementàries a París, Madrid, Bilbao i Galícia, i van celebrar diferents exposicions a Barcelona, Girona, Madrid i Bilbao. Van publicar dibuixos en revistes culturals catalanes i van estrènyer vincles amb figures de l’avantguarda catalana com Salvat-Papasseit, Junoy, Barradas o Torres-García. A Catalunya, Lagar va desenvolupar el planisme.
El catàleg que acompanya l’exposició comprèn un total de sis articles escrits per especialistes en Lagar i Bégué. Obre aquesta part un article de Faxedas, que fa una revisió dels anys de Lagar a Catalunya. La segueix un article de González, que rescata de l’oblit la figura de Bégué i la seva obra de temàtica animalista. També hi ha estudis d’Iván García, que realitza una selecció historiogràfica centrada en les fites assolides per Lagar entre 1910 i 1920; Eva Vàzquez, que ressegueix la Girona de 1915 en la qual el matrimoni va residir sis setmanes; Begoña Farré, que aprofundeix en el concepte de primitivisme en l’art català de la dècada de 1910; i Isabel García, que contextualitza Lagar a la primeria de l’avantguarda espanyola. El catàleg recull el centenar d’obres i materials documentals que es poden veure a la mostra; un conjunt de quaranta fitxes aporten segones lectures d’obres exhibides. Tots els textos són en català, amb traduccions al castellà i l’anglès. Una acurada selecció bibliogràfica tanca el catàleg.
Cristina Ribot Bayé
Coordinadora del catàleg
El catàleg es pot comprar a la botiga del Museu d’Art i també en línia a la llibreria de la Generalitat de Catalunya.