El retaule del segle XXI

PRESENTACIÓ

Què tenen en comú els feeds d’Instagram i un retaule del segle XV? Qui eren els «influencers» de l’edat mitjana? Com seria un retaule de la nostra època actual? Presentem un taller d’experimentació per equips en què els alumnes construiran el seu retaule del segle XXI, seguint les pautes dels tallers antics: tècnica, materials, iconografia, atributs… Però els protagonistes del retaule ja no seran sants cristians, sinó els personatges més rellevants de la seva realitat. Us atreviu a elaborar un retaule sobre la Billie Eilish, en Harry Styles, la Greta Thunberg o en Lil Nas X?

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

«El retaule del segle xxi» és una activitat específicament pensada per a joves d’entre 14 i 16 anys (3r i 4t d’ESO) que pretén posar al centre de l’experiència no tant el Museu o la seva col·lecció, sinó l’alumne i la seva realitat. A través d’aquesta proposta, es busca crear un espai de reflexió, anàlisi i visió crítica sobre les imatges i el seu paper articulador de la societat, en el passat a través dels retaules i en el present a través de xarxes socials com Instagram. L’activitat es divideix en dues parts: Una primera part introductòria en què es buscaran les analogies entre la xarxa social Instagram i la retaulística de la col·lecció permanent del Museu d’Art de Girona. Mitjançant el debat i la formulació de preguntes obertes, es discutirà les semblances entre l’organització d’un retaule i el feed d’Instagram de cadascun dels alumnes, fent notar les connexions i el poder de les imatges en societats tan allunyades en el temps. En la segona part de l’activitat, es proposa la creació d’un taller pràctic en què els alumnes, per equips, elaboraran el seu retaule del segle XXI. Serà aleshores quan hauran d’aplicar els coneixements assolits durant la primera part de l’activitat i escollir un personatge protagonista que sigui rellevant en el món contemporani i mogui a la reflexió per construir un retaule seguint l’esquema del retaule de Sant Pere de Púbol. Utilitzaran diferents tècniques: impressora de fotografies de mòbils, grafisme, pintura amb pinzells, pa d’or, etc. Finalment, es preveu una última fase de presentació per equips dels respectius retaules i la justificació de la tria dels personatges i les escenes, així com les analogies amb els retaules antics.

OBJECTIUS

Utilitzar elements de la col·lecció permanent del Museu (els retaules) com a eina de reflexió entre el passat i el present.

……………………..
Acostar el públic adolescent al Museu i aconseguir que valori el patrimoni cultural que s’hi custodia.

……………………..
Fomentar el pensament crític i compromès a través de l’observació dels fenòmens artístics d’èpoques passades.

……………………..
Promoure la creativitat i desenvolupar un projecte artístic per conèixer eines i tècniques.

NIVELL EDUCATIU

Segon cicle d’ESO