El Museu d’Art de Girona inaugura divendres 27 d’octubre a les 18 h la primera de les sis exposicions i actes que tindran lloc a Girona en el marc de la commemoració del 90é aniversari de l’artista Domènec Fita.
La Fundació Fita, amb el suport de la Diputació de Girona, l’Ajuntament de Girona, el Bisbat de Girona i la Generalitat de Catalunya, n’ha impulsat la commemoració; sota l’epígraf de FITA90 s’han programat sis exposicions en diferents institucions i centres culturals de Girona amb l’objectiu d’explicar i divulgar l’enorme producció artística de Fita, així com l’edició d’un llibre commemoratiu.
La mostra del Museu d’Art, amb el títol Divorcis amb la tradició centra la mirada en el procés de creació de l’artista i presenta més d’una setantena d’obres, entre les quals destaca l’escultura en ferro de Sant Andreu i una selecció d’autoretrats, dibuixos i escultures així com maquetes i dibuixos preparatoris d’algunes de les seves obres d’encàrrec.
Divorcis amb la tradició
L’exposició organitzada pel Museu d’Art, amb la col·laboració i impuls de la Fundació Fita, explora una de les moltes vessants de la pràctica artística de Fita i proposa un itinerari comparat entre l’exercici i l’obra, entre la idea i la materialització, entre el procés i el resultat. Alhora, s’acompanya d’un seguit de textos, reflexions i opinions del mateix artista que exposen de manera més clara el seu pensament i exemplifiquen aquesta altra vessant, la teorització sobre l’obra pròpia i sobre la professió i l’art. Una faceta més de l’artista, indestriable de la seva trajectòria.
Un dels fils conductors de l’exposició és l’autoretrat. Des dels inici, Fita és retrata a si mateix, i en defensa aquesta temàtica com a forma d’exploració i pràctica artística. Des dels primers autoretrats, en què es mostra al món com un pintor seguint les formes clàssiques dels grans mestres, fins als exercicis seriats de retrats, pictòrics o escultòrics, que evolucionen des del realisme a l’abstracció.
“Autoretrat”, 1988. Terra cuita, 35 cm d’alt
Autoretrats i reflexions – apunts i idees – que també es troben recollits en una àmplia part de l’exposició, on es mostren dibuixos, apunts i sobretot els blocs de treball. Des dels seus inicis, Fita ha anat omplint blocs i llibretes de pensament i de dibuixos. Tots ells es conserven, perfectament ordenats, i estan essent transcrits i digitalitzats per la Fundació Fita. Són un testimoni ric de la forma de treball de l’artista, de la seva metodologia i sistemàtica.
Els retrats – obres, blocs i dibuixos – es presenten contraposats als projectes d’obra d’encàrrec. L’escultura de Sant Benet pel Monestir de Montserrat (1961) i l’escultura de l’Abat Oliva per Vic fan evident que Fita veu de les fons pròpies per a plasmar els rostres i formes en les escultures d’ambdós personatges. Però, també, que veu de les fonts de la tradició i que el seu treball, en l’obra d’encàrrec de temàtica religiosa, suposa un estudi profund del tema i una recerca sobre les materials. L’exposició presenta diverses maquetes – en paper, en ceràmica i en guix – d’ambdues escultures, en una clara aposta per presentar el procés creatiu de l’artista.
És en aquesta línia que es presenta també un projecte d’obra singular: el projecte de grup escultòric per la façana del Apòstols de la catedral de Girona. Una idea que Fita tenia en ment des del 1986 i que acabarà materialitzant, si bé com a projecte, vuit anys més tard, com a proposta per a presentar en l’exposició Fita 50 anys d’art integrat, celebrada al Palau Robert l’any 1994. Un encàrrec imaginari que tenia la voluntat de ser, i resulta ser-ho, un exemple de la teoria, defensada per Fita, de la integració de l’art modern en l’arquitectura precedent. Del projecte se’n conserven els dibuixos i maquetes en guix que testimonien la complexitat i el treball de conceptualització d’una obra de conjunt.
Confrontat amb aquest projecte, es presenten una selecció d’escultures de Fita, des del 1972 fins la dècada del 2000, que de nou relacionen i mostren les interaccions entre l’obra lliure amb l’obra d’encàrrec, i fan evident l’interès de l’artista per l’exploració de diversos materials, formes i volums, allunyat de modes i corrents.
L’exposició es tanca amb obra més recent, del 2005, en la qual s’uneixen de manera molt clara la temàtica religiosa i l’aportació en el camp de l’art per a la renovació dels símbols i formes; unes obres que exemplifiquen els divorcis amb la tradició constants en Fita.
Sis exposicions i un llibre raonat
Domènec Fita ha complert 90 anys. Això ha motivat a la Fundació Fita, amb el suport de les institucions i sota el comissariat i coordinació de l’arquitecte Joaquim Bover, patró de la Fundació Fita, a organitzar, sota l’epígraf de FITA 90, un conjunt de sis exposicions, que ha comptat amb la complicitat i treball dels respectius centres d’acollida a Girona: el Museu d’Art, la Fundació Valvi, la Casa de Cultura, la mateixa Fundació Fita, i també l’Auditori Palau de Congressos i el Centre Cultural La Mercè.
La llarga trajectòria artística de Domènec Fita ha facilitat una producció nombrosa i variada, enriquida per la pràctica de totes les disciplines i un treball intens. Abastar aquesta producció en una sola exposició requeriria de molt temps i més espai. La iniciativa de programar sis mostres conjuntes per part de la Fundació Fita permet explicar més i millor la diversitat temàtica, de materials, de tècniques i recursos emprats, constant esperit d’investigació i treball, lluita permanent amb l’atzar i reivindicació de la seva llibertat creativa.
La intenció és explicar l’obra de Fita, de manera transversal, i copsar la manera de fer l’artista i el seu ús de materials, així com la diversitat de temes tractats i els recursos i tècniques que ha anat abraçant al llarg de la seva dilatada carrera. Cada espai se centra en una temàtica o en un àmbit; una proposta que proposa un itinerari físic per dibuixar l’itinerari artístic de Fita. Les sis mostres compten amb un únic catàleg que recull les sis propostes expositives i ajuda a evidenciar la unitat entre totes elles.
La primera de les exposicions en obrir portes és la del Museu d’Art de Girona, i tot seguit s’aniran succeint la resta de centres.
La Fundació Valvi, el proper 6 de novembre, acollirà la mostra “Laberint de la llibertat a través del nu”, una proposta que se centra en la formació acadèmica i en els referents clàssics de Fita i, alhora, en el trencament d’aquesta tradició, per arribar a l’abstracció a través de pintures, dibuixos i escultures, amb el denominador comú del nu.
A partir del 16 de novembre s’obriran dues noves exposicions més, a la Casa de Cultura. A la planta baixa, sota el tema “El buit sobre el ple”, es presenta un recorregut més ampli i antològic per la trajectòria d l’artista, i s’hi incorpora una de les obres més significatives de Fita: El Crist Jacent de la catedral de Girona. A la seu de la Fundació Fita, a la segona planta del mateix edifici, s’instal·larà “Geometrització per la ruptura”, una mostra organitzada per Ignasi Esteve amb la voluntat d’explicar la sistemàtica de treball de Fita.
Encara el 23 de novembre s’inauguraran dues mostres més. Una al Centre Cultural la Mercè, on es presentaran, sota el títol de “Gest sense límits”, pintures de gran format que conformen el conjunt Rock de 1984 acompanyades dels dibuixos preparatoris. I finalment, a la sala petita de l’Auditori de Girona, s’obrirà “Travessia. Un gest sobre textures i colors”, un muntatge amb escultures i obra pictòrica de gran format que acompanyarà l’estrena d’una composició musical escrita especialment per a l’ocasió per Joaquim Rabasseda i dirigida per Ricard Oliver. La interpretarà el Cor de Cambra de la Diputació de Girona amb una desena de músics.
També dins el marc de la commemoració FITA’90, la Fundació Fita ha impulsat l’edició d’un llibre que, amb el títol “Unes mirades en l’obrar de Fita” i amb textos de Narcís Comadira, Joaquim Español, Pilar Parcerisas, Maria Lluïsa Faixedas, Joaquim Jubert i Júlia Subirachs, aportarà lectures critiques a la vasta trajectòria artística de Domènec Fita.
I diverses activitats paral·leles que acabaran de complementar les exposicions i actes, entre les quals destaquen les programades pel Museu d’Art de Girona i la conferència de l’Abat de Montserrat, Josep Maria Soler, sobre l’Art Contemporani en la litúrgia després del Concili Vaticà II, que tindrà lloc el 23 de novembre, coincidint amb l’obertura de les exposicions a la Casa de Cultura a la Sala Josep Irla
La celebració i els actes de FITA’90 compten amb el suport de la Diputació de Girona, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Bisbat de Girona i l’Ajuntament de Girona. I amb el mecenatge de Fundació Valvi i Construccions Rubau i la col·laboració de l’Abadia de Montserrat, del Consell Social de la Universitat de Girona, dels Manaies de Girona, del Museu d’Art de Girona, la Fundació Valvi, la Casa de Cultura de Girona, la Fundació Auditori Palau de Congressos de Girona i el Capítol Catedralici de Girona.
En el marc del programa Fita 90 i en col·laboració amb: