Miquel Blay 1866-1936
Autors: Leticia Azcue, Carme Clusellas, Mercè Doñate, M. Lluïsa Faxedas, Pilar Ferrés, Mariàngels Fondevila, Elena Llorens, Cristinarodriguez, Xavier Roura.
Catàleg de les exposicions organitzades conjuntament pel Museu de la Garrotxa d’Olot i el Museu d’Art de Girona en el marc del cent cinquanta aniversari del naixement d’un dels escultors catalans més admirats i amb més fama internacional, en Miquel Blay i Fàbrega, que volen reivindicar el reconeixement de la seva figura, obra i vida. Ambdues exposicions, complementàries, coincidents en el temps, pretenen realçar els lligams de l’escultor amb el territori gironí: la del Museu de la Garrotxa mostra els llaços que Blay sempre va mantenir amb Olot no només per raons familiars, sinó especialment en relació amb la seva activitat artística; la del Museu d’Art de Girona ressegueix el procés de formació de Blay a París i a Roma, fins a la seva consagració com a escultor, i presenta un conjunt molt seleccionat de les seves millors escultures.
Ressenya: Per commemorar els 150 anys del naixement de l’escultor Miquel Blay, el Museu de la Garrotxa i el Museu d’Art de Girona han organitzat les exposicions: Miquel Blay, sentiment olotí i Miquel Blay, el camí de l’èxit.
Fruit de la col·laboració dels dos museus ha estat l’edició d’un únic catàleg que inclou diversos estudis a càrrec d’especialistes que tracten temes relacionats amb el contingut de les mostres: Pilar Ferrés parla de Blay i la seva relació amb Olot; M. Lluïsa Faixedas tracta l’etapa en què l’escultor va rebre una beca de la Diputació de Girona per estudiar a París i a Roma fins a la seva consagració com a escultor que arriba amb l’obra d’ Els primers freds, el primer èxit de l’artista, un altre apartat del catàleg que estudia Mercè Doñate; Cristina Rodríguez aborda el tema de la consolidació de la carrera de Miquel Blay durant la seva estada a París del 1894 al 1906, període en què l’olotí es fa un lloc en el panorama artístic internacional, i que queda demostrat en la premsa de l’època, els articles i crítiques de la qual Elena Llorens recull en les pàgines del seu estudi.
A més a més, en la publicació es dedica un apartat a les col·leccions públiques que conserven les obres de Blay més importants en nombre i qualitat, són les col·leccions del Museu de la Garrotxa d’Olot, text escrit pel seu conservador Xavier Roura; del Museu d’Art de Girona, explicat per la directora Carme Clusellas; del Museu Nacional d’Art de Catalunya, la conservadora Mariàngels Fondevila i del Museo del Prado, escrit per la Cap de conservació d’Escultura i Arts Decoratives Leticia Azcue. Finalment, s’inclou també la catalogació de les obres exposades a Olot i a Girona, amb les fitxes tècniques i fotografies de les peces, així com la relació de la documentació exposada (cartes, articles, fotografies de l’època, catàlegs, premis…). Per últim, completa el catàleg una cronologia, la bibliografia i les traduccions al castellà i a l’anglès dels textos.
Mercè Doñate. Comissària de les exposicions.