Francesc Artigau (Barcelona, 1940) és un dels màxims representants al nostre país de la nova figuració que, a mitjans dels anys seixanta, desafia l’hegemonia de l’informalisme, que havia estat capitalitzat per la propaganda del govern franquista com a símbol d’una modernitat espanyola integrada en les tendències internacionals. Amb una figuració que reprèn l’entorn quotidià i la realitat immediata com a font d’inspiració, desenvolupa una pintura sovint marcada per la denúncia social i política, i la crítica a la incipient societat de consum d’aquella Espanya tardofranquista que, després dels anys grisos de la postguerra, s’acabava d’incorporar al benestar econòmic amb el desarrollismo, però continuava mancada dels principis bàsics de llibertat. Artigau centra la seva mirada en les noves oligarquies que sostenen i alhora es beneficien del règim, els nous ídols sorgits dels mass media, fets internacionals coetanis —com les revoltes del Maig francès—, la problemàtica de l’home en la societat de l’espectacle i la seva alienació o l’impacte dels residus en el medi ambient, entre altres qüestions. Temes que, en molts casos, continuen plenament vigents.

L’exposició “Artigau. Cròniques d’una realitat, 1965-1977”, que presenta el Museu d’Art de Girona fins el 12 de setembre de 2021, no té la voluntat de ser una mostra antològica de Francesc Artigau, sinó que repassa la primera etapa d’una prolífica trajectòria de més de cinquanta anys, el període comprès entre la seva primera exposició en una galeria comercial, el 1965, i les primeres eleccions democràtiques a l’Estat espanyol, l’any 1977. Aquest fet marca un punt d’inflexió de l’efervescència de la cultura militant durant el procés de restitució democràtica, moment en què Artigau, després d’abandonar progressivament la utilització de les imatges dels mass media, retorna als quaderns de dibuix i reprèn la pintura del natural, i dona pas a un treball menys compromès i incisiu, més hedonista, amb un clar predomini del dibuix i el color.

La mostra es complementa amb l’edició d’un catàleg bilingüe (català-anglès), que compta amb una presentació per part de Carme Clusellas, directora del Museu d’Art de Girona; i articles de Sergi Plans, comissari; Manuel Vázquez Montalbán, Julià Guillamon i Mar Saiz.

El catàleg recull les obres exposades així com la relació d’exposicions de Francesc Artigau durant el període 1963-1977.

El catàleg es pot comprar a la botiga del Museu d’Art i també en línia a la llibreria de la Generalitat de Catalunya.