Desperta una obra d’art: taller de stop-motion

PRESENTACIÓ

El Museu d’Art de Girona conserva una obra d’art única: la Biga de Cruïlles. És una obra fascinant del segle XIII, on s’hi pinta una successió de personatges en processó, amb la boca oberta com si estiguessin cantant. Però: i si la poguéssim animar, fer que els personatges es belluguessin lliurement per la biga i construir una història original i divertida? En aquest taller de stop-motion aprendreu molt sobre art medieval, fent servir el vostre mòbil per elaborar una història en vídeo que segur que no oblidareu mai.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

L’activitat «Desperta una obra d’art: taller de stop-motion» encoratja els alumnes de 1r i 2n d’ESO a idear històries junts, usant la creativitat i les habilitats de treball en equip. El taller potencia la participació per obtenir un paper actiu en l’aprenentatge. Aquesta activitat permet crear històries personals inspirades en les obres de la col·lecció. Els participants comparteixen els seus propis relats i les seves experiències amb la resta del grup i a la vegada amb el Museu.
El plantejament d’aquesta activitat consisteix a treballar primer el taller pràctic sense informació sobre l’obra i després veure l’obra original. La introducció de l’activitat s’articula a través de la participació total de l’alumnat per mitjà de preguntes obertes sobre l’edat mitjana. Posteriorment, comença el taller, que ocupa gairebé la totalitat del temps de l’activitat. En aquest moment, i amb grups de treball reduïts, els alumnes pensen la seva història fent servir els personatges de la Biga de Cruïlles del segle XII. Després, amb el seu mòbil i un trípode, es disposen a crear l’stop-motion per mitjà de moltes fotografies de petits moviments dels personatges. Finalment, un cop creat l’stop-motion de cada grup, s’envien tots els vídeos a l’educadora. En la part final de l’experiència, es visita l’obra i els alumnes poden veure de prop com és la Biga de Cruïlles que han treballat al taller, quan encara no la coneixien. En aquest moment, i després d’haver fet l’explicació pertinent sobre l’obra, l’educadora mostrarà els stop-motion en una tauleta tàctil i els grups comentaran els seus vídeos a la resta de companys.

OBJECTIUS

Fomentar la participació activa de l’alumnat i la creativitat per construir un relat original en equip.

……………………..
Aprofundir en l’anàlisi d’una sola obra del Museu a través d’una mirada lenta i reflexiva.

……………………..
Aplicar la tecnologia mòbil als projectes artístics i de creació.

NIVELL EDUCATIU

Primer cicle d’ESO