Anònim, Sepultura de Jofre Gilabert de Cruïlles. Segle XIV. Pedra Calcària. 106 x 198 x 55 cm. Museu d’Art de Girona, Núm. reg. 2514-2517. Fons d’Art Diputació de Girona

El sepulcre de Cruïlles o sarcòfag de Jofre Gilabert de Cruïlles, almirall de la Corona d’Aragó, duu esculpida la figura del noble a la seva coberta, on es representa vestit de guerrer, amb cota de malla i espasa a les mans. L’escut d’armes duu l’heràldica de la casa de Cruïlles.

A la part frontal franquejada per dos escuts de Cruïlles, s’hi llegeix una inscripció (epitafi) en llatí que testimonia les gestes heroiques d’aquest cavaller mort a Algesires, el 4 de gener de 1334: Aquí jau el noble baró senyor Gilabert de Cruïlles, ínclit senyor, almirall del Rei d’Aragó, el qual, pel nom de Crist i en defensa de la Fe catòlica guerrejà valerosament en el lloc de l’estret, vulgarment anomenat Gibraltar, obtenint assenyalats triomfs, tan per mar com per terra, protegit per la divina virtut…

El sarcòfag es trobava al convent de Sant Francesc de Girona, avui desaparegut. El 1842 va ser transportat al cementiri municipal i el 1936 es va traslladar a l’antic Museu Provincial instal·lat a Sant Pere de Galligants. El 1981 es va traslladar definitivament la Museu d’Art de Girona.

The Met Cloisters, és una secció del Metropolitan Museum of Art de Nova York, situat al nord de Manhattan, i va ser concebut i construït per a presentar la reconstrucció de parts d’uns cinc claustres medievals europeus, procedents de Catalunya, Occitània i França, tots ells adquirits i traslladats pedra a pedra fins als Estats Units durant els anys 1934-1939. A més dels claustres, formen part de les seves col·leccions altres edificis medievals i algunes obres mestres de l’art medieval europeu entre les quals les peces d’origen català hi tenen una presència molt destacada.

Fotografies de Rafel Bosch