Es publiquen en 3D obres destacades de la col·lecció permanent del Museu d’Art de Girona

• El programa Giravolt. Viu el patrimoni cultural en 3D publica catorze peces destacades de la col·lecció permanent del Museu d’Art de Girona al canal de Sketchfab, entre les quals destaquen la lleona de Girona, símbol icònic de la ciutat, el conjunt litúrgic de Sant Pere de Rodes o Contra l’invasor, de Miquel Blay

• Els models 3D disposen d’una acurada explicació en tres idiomes que permeten fer  un autèntic recorregut tridimensional al voltant de cadascuna de les peces

Aquesta setmana s’ha publicat en obert una col·lecció d’obres destacades del Museu d’Art de Girona en models 3D. La digitalització de les peces s’ha dut a terme en el marc del programa de digitalització Giravolt. Viu el patrimoni cultural en 3D, impulsat per la Direcció General del Patrimoni Cultural i per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

En total catorze objectes que es conserven i s’exposen al Museu d’Art i que han estat seleccionats per la seva rellevància, la seva representativitat dins la col·lecció, la seva singularitat i l’aportació que pot fer al seu coneixement el fet de poder contemplar-les en 3D des de tots els punts de vista.

La nova col·lecció de models 3D del Museu d’Art de Girona és un molt bon exponent d’algunes de les seves peces més destacades. S’afegeixen a les tres que ja estaven publicades des del desembre de 2020, onze models més, que va des del romànic fins a l’escultura del segle XX.

De l’època del romànic es presenta un cap de figura masculina, obra del mestre de Cabestany provinent de la portalada de Sant Pere de Rodes i, de forma molt destacada, el conjunt litúrgic provinent del mateix monestir –una arqueta, un encolpium, una crismera i l’espectacular ara d’altar portàtil–. També la coneguda escultura de la Lleona de Girona, dalt de la seva columna. Cadascuna de les peces pot ser contemplada de forma individual amb tots els seus detalls i també en conjunt, l’arqueta i els altres tres elements.

El gòtic està representat per l’escultura de la Mare de Déu de Besalú, el Renaixement per l’exvot de Carles V, una petita joia d’orfebreria, i el barroc pel magnífic Retaule de Sant Sebastià, obra de l’escultor Tramulles. Completa la selecció el bust en guix que va fer Eduard Guinó de l’escriptor Prudenci Bertrana, de primers del segle XX.

Tots els models disposen d’una acurada explicació en tres idiomes, a manera de notes desplegables. Seguint aquestes notes, es pot fer un autèntic recorregut tridimensional al voltant de la peça en què anem descobrint la seva història i significat des de punts de vista impossibles en la contemplació de l’objecte real.

El programa Giravolt. Viu el Patrimoni Cultural en 3D

Giravolt és un programa impulsat pel Departament de Cultura, pioner a Catalunya, que té com a objectiu promoure el coneixement i la utilització de les darreres tecnologies d’escaneig 3D d’objectes i edificis entre les entitats que gestionen el patrimoni català, i oferir a la ciutadania una nova forma de mirar i accedir al patrimoni cultural. Es tracta d’una nova eina que permetrà millorar la gestió del patrimoni des de la conservació fins a la divulgació i reutilització final.

Va ser posat en funcionament a finals del 2020 i, entre les seves accions, destaquen l’escaneig en 3D de centenars de models del patrimoni cultural català moble i immoble provinent d’institucions diferents de tota la geografia del país (amb tècniques de fotogrametria i escàner làser, respectivament) i la seva publicació a Internet amb llicències obertes, la formació de tot el sector en les tecnologies 3D i la promoció de la utilització educativa, científica i artística.

A Catalunya, ja s’han creat més de 100 models 3D, una setantena dels quals es posen a disposició de tothom, en llicència oberta, al perfil que té el programa Giravolt a la plataforma Sketchfab de contingut 3D en línia: sketchfab.com/giravolt.

El projecte Giravolt. Viu el patrimoni 3D, s’ha desenvolupat gràcies a les complicitats de museus, entitats patrimonials i altres professionals, empreses i institucions que hi han col·laborat. L’objectiu final és que el 2023, el sector del patrimoni conegui aquestes tecnologies i moltes entitats les apliquin de forma autònoma.

Més informació: http://patrimoni.gencat.cat/ca/giravolt