[NdP] Inaugurada l’exposició “Juan Batlle Planas: el gabinet surrealista”

L’artista català Juan Batlle Planas, figura pionera del surrealisme a l’Argentina, arriba al Museu d’Art de Girona

• Nascut a Torroella de Montgrí, Juan Batlle Planas (1911-1966) es traslladà de ben jove a Buenos Aires, on esdevingué una figura clau de l’avantguarda argentina dels anys trenta
  • L’exposició “Juan Batlle Planas: el gabinet surrealista”, produïda per la Fundación Juan March, és la primera exposició monogràfica de l’artista al nostre país.
  • Centrada als anys trenta i quaranta, la mostra presenta una cinquantena d’obres, entre les quals destaquen collages i guaixos de petit format d’iconografia inicialment surrealista que evoluciona cap a una pintura metafísica.

Dijous 14 de febrer de 2019 va tenir lloc la inauguració de l’exposició, a càrrec de Giselda i Silvia Batlle, filles de l’artista; Pedro Azara, comissari de la mostra; Josep Maria Rufí, alcalde de Torroella de Montgrí; Carme Renedo, directora de serveis territorials de Cultura; i Carme Clusellas, directora del md’A.

Juan Batlle Planas: el gabinet surrealista és la primera exposició monogràfica que es podrà veure al nostre país d’aquest artista. L’exposició que es presenta al Museu d’Art de Girona, produïda per la Fundación Juan March, va ser inaugurada al Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca i després itinerarà al Museu Fundación Juan March de Palma. En l’exposició s’ofereix una selecció de gairebé cinquanta obres, a més d’una documentació variada en què s’inclouen estudis, revistes, llibres i quaderns il·lustrats, fotografies, cartes, etc. del Batlle Planas artista, poeta, il·lustrador, col·leccionista i, sobretot, del creador de mons plens de somnis i realitats paral·leles a les quotidianes.

La seva obra avui es troba majoritàriament en col·leccions privades i al MALBA Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, si bé també figura en les col·leccions del MoMA de Nova York i va participar en l’exposició del LACMA de Los Ángeles Drawing Surrealism(Dibuixar el Surrealisme). A Espanya sols conserven obra de l’autor al Museu Provincial de Lugo.

Juan Batlle Planas (Torroella de Montgrí, 1911-Buenos Aires, 1966) va ser una figura clau de l’avantguarda argentina dels anys trenta, però desconeguda al nostre país. Mai no es va nacionalitzar argentí, malgrat que va viure a Buenos Aires des dels dos anys, i mai no va tornar, ni tan sols de viatge, a Espanya. Amb tot, sempre va tenir presents els referents de la seva terra natal: el Montgrí, l’Empordà i l’art català, especialment el surrealisme empordanès.

Coneixedor profund de la psicoanàlisi, Batlle Planas va considerar l’automatisme gràfic una estratègia de creació amb la qual bussejar en l’ànima humana. La teoria de l’inconscient i els processos interns de l’energia psíquica es reflecteixen en les diferents manifestacions plàstiques de la seva prolífica producció. Salvador Dalí, José Gutiérrez Solana, Joan Miró, Pablo Picasso, Giorgio de Chirico, Francis Picabia o Max Ernst varen ser els referents d’un univers iconogràfic que va evolucionar des de postulats surrealistes fins a la pintura metafísica o el llenguatge de l’abstracció, sense oblidar la pràctica escultòrica, la participació en projectes públics i el treball com a escriptor.

Batlle Planas va elaborar obres de petit format, barrejant el collage amb la pintura, les formes geomètriques i les figuratives amb un fort component oníric. Artista autodidacta, va començar fent còpies del natural, però la insatisfacció d’aquests assaigs el va conduir cap al mètode de la creació automàtica, element clau per entendre el seu procés creatiu, cosa que explícitament es pot veure en les dues produccions que constitueixen el corpus d’aquesta mostra: les denominades radiografies paranoiquesi una extensa i acurada selecció de collages, en ambdós casos manifestacions pioneres del surrealisme a l’Argentina.

A les radiografies paranoiquesels protagonistes són calaveres i esquelets, siluetes despullades i buides, éssers misteriosos del subconscient que ens recorden l’interès que va tenir l’artista per l’anomenada “Espanya negra” de Francisco de Goya i de José Gutiérrez Solana o per la Dansa de la mortde Verges (a la seva terra natal, l’Empordà). En els collages crea poemes visuals en què uneix composició i contingut. Les seves produccions tenen, a més, un interès afegit pel fet de sorgir en la dècada en què va tenir lloc una notable arribada a l’Argentina d’escriptors, editors i intel·lectuals espanyols com a conseqüència de la guerra civil espanyola. Batlle Planas conegué una bona part d’aquest nombrós grup, i de l’amistat que va establir amb molts d’ells varen néixer col·laboracions fructíferes, especialment en l’àmbit de la il·lustració literària, inclosa també en la mostra.

Totes les obres presents a la mostra es recullen en un catàleg produït per la Fundación Juan March, que incorpora dos assajos a càrrec de Pedro Azara i Rodrigo Gutiérrez Viñuales, així com tota la relació d’obres exposades i una complerta bibliografia sobre l’artista.

L’exposició del Museu d’Art de Girona es podrà visitar del 14 de febrer al 26 de maig de 2019 i s’acompanya d’un programa d’activitats consistent en dues visites guiades a càrrec del comissari de l’exposició, Pedro Azara; així com una tertúlia amb les filles de l’artista, Giselda i Silvia Batlle, coorganitzada pel Museu d’Art de Girona i el Museu de la Mediterrània, i que tindrà lloc el proper 16 de febrer a Torroella de Montgrí. Consulteu els detalls de la programació a: www.museuart.com/agenda.

Dossier de premsa