[NdP] El Museu d’Art de Girona incorpora noves peces a les sales dedicades a l’art romànic i al Retaule de Sant Feliu
El Museu d’Art de Girona incorpora noves peces a les sales dedicades a l’art romànic i al Retaule de Sant Feliu
- El Museu d’Art de Girona ha incorporat a la seva exposició permanent el relleu Sagrada Família (s. XII), atribuït o vinculat al cercle de Gilabert de Tolosa, a la sala 2, dedicada al romànic, així com nous fragments del retaule de Sant Feliu a la sala 9, un àmbit dedicat exclusivament a aquesta conjunt artístic.
- Per tal de condicionar adequadament aquests espais i integrar-hi les noves obres, les sales van romandre tancades durant una setmana. Aquesta intervenció també ha permès millorar la presentació i la visió de les peces ja exposades.
- Les noves incorporacions, que ja es poden visitar, enriqueixen el discurs museístic i reforcen el compromís del Museu d’Art de Girona amb la conservació del patrimoni artístic i històric de Catalunya, i especialment aquell vinculat al territori gironí.
Relleu Sagrada Família, atribuït o vinculat al cercle de Gilabert de Tolosa
La Sagrada Família és un destacat alt relleu de pedra, datat a la segona meitat del segle XII i atribuït a l’obrador o cercle de Gilabert de Tolosa. Aquesta escultura, que Josep Puig i Cadafalch (1954) identificà com un timpà, es distingeix per la seva gran qualitat artística i per la singularitat d’estar associat a un mestre escultor identificable en el context del romànic català i europeu.
L’escultura presenta una Mare de Déu asseguda amb el Nen a la falda i una altra figura dempeus, identificada com Sant Josep. Malgrat les erosions que han esborrat el rostre del Nen i algunes escantonades als angles, es conserva en bon estat i permet apreciar plenament la mestria del seu autor.
La seva existència era coneguda i s’havia documentat en diverses col·leccions privades des de 1835. Inicialment formava part de la façana d’una casa a Breda, a la comarca de la Selva, d’on s’ha considerat procedent. Posteriorment, es va traslladar al Mas Riembau de Tona i, des de 1970, es trobava en una col·lecció privada a Puigcerdà.
El Museu d’Art de Girona va impulsar la seva adquisició a través del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. L’obra estava documentada com a procedent del monestir de Sant Salvador de Breda i havia estat estudiada i publicada en diverses obres de referència, com L’escultura romànica a Catalunya de Josep Puig i Cadafalch (1954), Catalunya Romànica (Enciclopèdia Catalana) i altres estudis.
Aquesta obra, que reuneix condicions d’excepcionalitat, qualitat i raresa, és culturalment molt valuosa i complementa el fons del Museu d’Art de Girona. S’afegeix així als exemples de tallers rellevants del romànic que es conserva i exposats al Museu, com els exemplars del mestre de Cabestany procedents del monestir de Sant Pere de Rodes.
Retaule de Sant Feliu
Durant l’any 2024, els Amics del Museu d’Art van fer donació de diversos fragments del retaule de Sant Feliu de Girona, entre els quals destaquen els que s’han incorporat a la sala 9: un pinacle i una figura del guardapols. Aquesta figura, de gairebé 123 cm d’alt i uns 90 d’ample, és obra de Pere Robredo, qui va estar instal·lat a Girona entre els anys 1507 i 1512. Formava part d’un dels laterals del retaule, anomenats guardapols o polseres, que envoltaven l’obra a manera de marc.
Els guardapols dels laterals estaven dedicats a la iconografia de l’arbre de Jessè, que representa la genealogia de Jesucrist des de Jessè, pare del rei David. Aquesta temàtica servia per reforçar l’enllaç entre l’Antic i el Nou Testament. El fragment, que mostra un personatge coronat portant una maça a la mà, correspondria a un d’aquests reis de la dinastia, tot i que no és possible identificar quin.
Futures millores: renovació del Punt de descoberta
Com a part de les accions de millora contínua i incorporació de noves peces a l’exposició permanent, aquest dilluns s’han iniciat els treballs de renovació de la sala 13, un espai dedicat a la descoberta del procés pictòric, on els visitants poden aprendre sobre els processos de preparació (suports, tècniques, etc) i l’origen natural dels pigments.
A partir d’avui dimecres 12 de febrer, aquesta nova sala ja torna a estar oberta al públic.