Les impressores d’abans: taller de gravat

PRESENTACIÓ

Us heu preguntat mai com es feien abans els llibres? Avui, si volguéssim fer còpies d’una mateixa imatge o text ho sabríem fer de seguida: faríem una foto amb el mòbil, l’escanejaríem, l’imprimiríem o bé la copiaríem amb una fotocopiadora. Fàcil, oi? La tècnica del gravat va permetre reproduir fàcilment una mateixa imatge, va facilitar-ne la seva difusió i va afavorir que arribessin a més gent. En aquesta activitat descobrireu com es realitzava un gravat i elaborareu vosaltres mateixos una matriu per estampar amb la tècnica dels gravadors professionals.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

L’activitat «Les impressores d’abans: taller de gravat» està dissenyada per a alumnes d’últim cicle de primària (5è i 6è de primària) i l’objectiu que persegueix és introduir l’alumnat en un ofici antic: el de gravador. Aquesta activitat està dividida en dues parts diferenciades. En primer lloc, la visita a la col·lecció permanent del Museu que posarà en context els alumnes per mitjà d’un audiovisual, material original de suport i, finalment, l’observació de les xilografies i gravats originals conservades al Museu i una premsa d’impremta original del segle XVII. També s’ensenyaran les eines especials que s’utilitzaven (com ara les gúbies, els burins o enformadors), un llibre de mostres original i un joc de l’auca, precedent de l’actual joc de l’oca. En aquesta part de l’activitat s’explicarà en què consisteix la tècnica del gravat, què és una matriu i quines conseqüències va tenir el gravat en una societat en la qual molt poques persones  podien accedir a les imatges i als llibres. També s’ensenyaran les eines especials que s’utilitzaven (com ara les gúbies, els burins o enformadors), un llibre de mostres original i el joc de l’auca, precedent de l’actual joc de l’oca. Després el grup es trasllada a la sala taller, on el repte consisteix a fer una matriu amb el disseny d’una casella original del joc de l’oca sobre suport de goma amb una gúbia. Un cop dissenyada la peça i gravada per destacar el dibuix principal, els alumnes hauran d’entintar aquesta matriu i estampar-la a un tauler de joc de grans dimensions. Finalment, tots plegats faran una petita partida al joc de l’oca amb les caselles de creació pròpia i el grup podrà endur-se a l’aula les matrius i el tauler de joc. A través d’aquesta activitat, els alumnes s’aproximen a la descoberta d’un ofici anti, prenen consciència de la importància del patrimoni cultural i desenvolupen la seva imaginació, creativitat i minuciositat en una activitat que els permetrà saber com eren les «impressores» d’abans.

Conèixer què és un gravat i com s’estampa sobre paper.

……………………..
Aprendre vocabulari propi del llenguatge artístic i de les tècniques de gravat.

……………………..
Dissenyar i compondre imatges utilitzant els materials, les tècniques i els procediments propis del gravat en relleu.

……………………..
Estimular la creativitat i el treball en equip.

NIVELL EDUCATIU

Cicle superior d’educació primària