Romànic i gòtic per a la generació Z

PRESENTACIÓ

En què s’assembla Twitch a una catedral? Què tenen en comú els stickers de WhatsApp amb el Tapís de la Creació? Podem comparar la gala Met amb un retaule gòtic del segle xv? Tot això i molt més és el que explorarem en aquesta visita pensada per a adolescents, en què aproparem els conceptes més específics de l’art i la història medieval a la seva realitat. Aprendrem com els constructors medievals aconseguien fer edificis altíssims amb sistemes constructius sofisticats i coneixerem totes les característiques estilístiques del romànic i del gòtic a través de l’observació de majestats i marededeus, sants i retaules. Alhora ho relacionarem amb el món actual per descobrir com aquestes obres de fa mil anys encara ens parlen avui.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Aquesta activitat consisteix en una visita guiada i participativa a les col·leccions d’art romànic i gòtic del Museu d’Art de Girona i de la catedral de Girona, on ens fixarem en les obres més significatives d’aquest període, úniques en la història de l’art català. L’objectiu d’aquesta activitat és que els alumnes participin activament a la visita, fent-los reflexionar al voltant de les relacions entre l’art medieval i el seu entorn més actual. Per fer-ho, s’utilitzaran recursos per
vincular aspectes de la seva vida quotidiana (l’ús de xarxes socials com Instagram o Twitch, maneres de comunicar-se a través de les imatges com els stickers, el món de la moda o els challenges de TikTok) amb una selecció d’obres que permeten parlar sobre iconografia, estil, història, característiques estilístiques o innovacions arquitectòniques medievals. La visita es transformarà en una experiència en què els alumnes seran els protagonistes, reflexionaran sobre el món contemporani i aprendran a valorar el patrimoni cultural.

OBJECTIUS

Conèixer i diferenciar els trets definidors de l’art romànic i gòtic.

……………………..
Apropar-nos al context històric i cultural de la Catalunya medieval.

……………………..
Observar l’evolució de la catedral de Girona i el procés constructiu d’una catedral gòtica.

……………………..
Aprendre a valorar el patrimoni cultural i relacionar-lo amb l’actualitat.

NIVELL EDUCATIU

2n i 3r d’ESO